söndag 12 januari 2014

Circle Socks med Succaplokki

Ett mönster jag just stickat heter Circle Socks av Anne Campbell och hittas på Ravelry.

Jag har en längre tid haft sockfeber.

Det betyder i första hand att jag gärna köper härliga tunna sockgarner i allsköns färger.
  • Ni skulle se mina byrålådor. 
Det betyder också att jag söker intressanta sockmönster på Ravelry. Gärna från tårna och uppåt på rundsticka.
  • Ni skulle se hur många som står på kö.
Ett bra mönster har en god rytm utan att bli tråkigt. Alltför mycket varvräknande eller knepigheter bromsar upp njutningen medan enbart rätstickning kan bli långtråkigt. Det får gärna hända nåt vart fjärde varv eller så.

Det betyder i sin tur att det finns fler blivande sockor än vad som skulle vara nödvändigt.
  • Ni skulle se de uppe vid TVn, de i köket, de nystartade i soffan, de ännu inte fästade på köksbänken...

Ofta får sockor "ligga till sig lite" innan trådarna fästs. Så även denna gång. Färdiga före jul, fästning i januari.


En inte helt nödvändig stickpryl är denna Succaplokki som får de nystickade sockorna att bli släta som manglade lakan om de får torka uppspända.

Succaplokki är ett finskt enmansföretag som tagit som uppgift att förse stickvärlden med prylar vi inte visste att vi behövde. Materialet är återvunnet spillmaterial från industrin. På Etsy finns ett urval av det nyskapande sortimentet. (Jag har inga egna kopplingar till företaget utan puffar helt frivilligt fram en kreativitet som gör mig glad)

  • Vad sägs om en Olga att hänga runt halsen som samtidigt är en mätare för grovleken på stickorna. 
  • Eller små stickmarkörer gjorda av de där minsta legobitarna som tar så ont att stiga på. 
  • Eller en WPI-mätare, (wraps per inch) som berättar om garngrovleken när etikettten trillat bort.
Ska allt detta verkligen vara nödvändigt?

Kanske inte, men om man som Ole Bramserud, Stig-Helmer Olssons vän, verkligen njuter av sin hobby så kan det väl inte skada.

Och så brukar jag tänka på att golfklubbor kostar betydligt mer!

8 kommentarer:

  1. Sådana köpte jag för flera år sedan just därifrån. Jättebra säger jag bara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabet! Vad bra! Då har jag inte slarvat med pengarna.

      Radera
  2. Åh jag blir så lyckligt glad av dina blogginlägg! :-D Tack för dem!
    Och du... golfklubbor är ett otyg som man helst bör leva utan ;-)
    Kram Carol

    SvaraRadera
  3. Bra kreativitet ska helt klart premieras.
    Golfklubbor är svindyra och har du förresten sett att många har stickade eller virkade "mössor" på sina klubbor. Ja jisses *S*.
    Våra garn och stickbehörsattiraljer är en utmärkt hobby som håller oss friska och glada.
    Den där socktorkarmojängen gillade jag.

    SvaraRadera
  4. Golfklubbemössor. Sköna tanke... Bättre än sockor. Man behöver göra bara EN. Kanske man kunde göra sig en slant på golfbanan här i närheten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tro mig eller ej men här säljer de sådana "huvor" på marknaderna och de går åt. Virkade i olika former och färger.
      Nog skulle du kunna tjäna en och annan krona på att tillverka sådana det är jag säker på.

      Radera
    2. Lägger tanken bakom örat, men sätter in beställning på en och annan euro i så fall ;).

      Radera
  5. Carol, jag har skymtat din kommentar, men den har försvunnit.
    Om vi skulle stå i samma rum skulle jag säga "Va?"

    SvaraRadera