fredag 3 januari 2014

Fishermans rib - patentstickning med bara räta maskor



Bara räta maskor. Lika på båda sidor.


Först ut i serien är Fishermans rib som i princip är samma som patentstickning, men gjort på lite annat sätt. Garnstudio Drops har bra intruktionsvideo på detta.


Lägg upp jämnt antal maskor och sticka först ett varv räta maskor. Sedan fortsätts det med räta maskor, men varannan stickas i föregående varv. Hoppas ni kan se vad som händer på bilderna. Det gäller alltså att hålla takten när man stickar. Mina läppar formar "uppe, nere, uppe, nere..." medan händerna arbetar.

I ett tidigare inlägg om patentstickning har jag spånat om att det bara går att sticka fram och tillbaka. Jag tar tillbaka spånerierna.


Men denna teknik kräver aviga maskor vartannat varv så det får vänta till februari. 


Men om vi nu tänker på bara räta maskor. Tänk vilka luftiga halsdukar och filtar det skulle bli. Sånt som vill bli lika på båda sidor och innehålla mycket luft.

När garnet är utvalt brukar jag ta lite större stickor än banderollen rekommenderar. Det blir inte bra om det blir för hårt stickat helt enkelt.

Vilket garn tänker du prova med?

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Inte kunde jag hålla mig, måste bara prova. Lätt mönster, snyggt resultat. Det lär landa en eller annan halsduk i din påstlåda vad tiden lider.
    Nancy

    SvaraRadera