torsdag 30 januari 2014

Garnskål - Musta Lintu


På Stundars höstmarknad träffades vi, Richard och jag. Jag sålde handfärgade garner för Himo and Me tillsammans med garnvännen Annica och tvärs över gräsmattan stod han med sina muggar och skålar och saltkar.

Då slog infallet ner.

Jag tog ett nystan, travade tvärs över gräsmattan och grabbade tag i närmsta kruka och frågade om han hade garnskålar i sitt sortiment. Viftande med armar och garn förklarade jag på min rostiga garnfinska för hans rostiga garnöron att garnskålar är bra. Väldigt bra till och med.

Efter några minuter konstaterade vi att vårt starkaste gemensamma språk var engelska och vi utbytte mer information och kontaktuppgifter för framtida samarbete. Sen tänkte jag inte mer på det.

Till min glädje blev jag lite senare kontaktad per mejl med de första fotografierna på hans alldeles egna garnskålar. Jag fick ge respons på storlek, färger och styregenskaper för garnskåran.

På julmarknaden dök han upp på Stundars igen. Med utökat sortiment.

Gissa vad jag köpte åt mig själv i julklapp...

Richard Raven är en keramiker ursprungligen från Nya Zeeland som bott och verkat i Finland i många år. Hans verkstad heter Musta Lintu (Svart fågel) och anspelar på hans efternamn, Raven; korp. Ta en titt på personligheterna han skapat.

Nu har jag "provkört" skålen med gladgarn och den fungerar utmärkt.

Tänk vad ett infall kan göra...

Har du en egen skål?

11 kommentarer:

  1. Snart har jag en egen skål ;) Tack för infot!

    SvaraRadera
  2. Vad fin den är. Vet du om herr Korp säljer någonstans närmare södra Finland eller säljer han bara i hemtrakterna i Österbotten? För tillfället använder jag en liten plåthink, fick en vacker begonia i den en sommar, som nystanhållare. Det fungerar si så där. ibland tycker nystanet att det är mycket trevligare på golvet. Mer plats att rulla runt alltså...

    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Richard "Korpen" Raven måste nog svara själv på dessa frågor. Finska och engelska är hans språk. Jag har träffat honom på¨Stundars två gånger. Det är allt. Mejla och fråga?
      Jag tror skålens rundhet inverkar positivt på nystans frihetskänsla.

      Radera
    2. Jag har brev växlat med Richard och han kommer att leverera koppar till mej :) Så småningom kommer det att finnas i Ingå med omnejd.

      Radera
  3. Du har då ständigt lysande ideer som du kan utveckla tillsammans med andra. Fantastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på dig Bibbi då jag skrev infall. Snabbare än en gris blinkar. Som Madicken. Nog känner du väl igen dig?

      Radera
  4. Hej Maria! Jag kan se framför mig då du står där och förklarar och gestikulerar! :) Va fint resultat det blev!
    Jag har för många, många år sen fått två favoritmuggar av en vän, och de är gjorda av Musta Lintu. Fina saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr Raven är faktiskt cool. Kiwi-cool.

      Radera
  5. En Pentikskål kom faktiskt i användning förra veckan. Jag tänkte nämligen försöka mig på två sockor på rundsticka och använda båda ändarna av nystanet. Jag har inte hunnit mer än att träna än så jag vet inte om det fungerar eller om det blir för trassligt. Ett annat, tråkigare projekt måste bli klart först. Men den här skålen - den är kiwifin. Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett extra hurra för alla kiwifina saker! Som du och skålen.

      Lycka till med rundstickan!

      Radera