fredag 14 februari 2014

Fågelgarn - bobyggarvärme



Ordinärt burnät som är tillvarataget efter rivning.


Av detta klipps 5x7 hela rutor med "pinnarna kvar" för fästning.


Rutan rullas till ett rör och två stycken 2x2 klipps ut, utan fästen. Täpp till ändarna med denna.


Stora burken med ullgarnsrester tas fram. 100 % ull klippt i småbitar. 


Garnstumparna petas in i hållaren och en upphängningsögla fästs.


Det går att laga kuber också. Och de större "rören" är tänkta för talgbollar.


Även korgar och lyktor fyndade på loppis går att använda.

Men varför kanske du undrar...

Jo, för att fåglarna ska få varma sköna bon i vår. Tidigare år har jag hjälpt de små genom att dekorera gårdsrönnen, men i år kör jag ny stil. Och serietillverkning så att fler trädgårdar får dekoreras.

Vill du också har mer fågelsång i trädgården? Läs det här inlägget då. 

Till min hjälp för detta hade jag åtta flitiga händer. Killarna på jobbet startade segt, men fick upp farten riktigt bra till slut. Men lite fjantigt var det nog fick jag höra...

Tack grabbar!
Fåglarna kommer att sjunga extra vackert för er i vår!

6 kommentarer:

  1. Du är den fiffigaste jag vet. Må alla pippisar sjunga sina vackraste trudelutter för dig.
    Det skulle förresten vara härligt att få se ett fågelbo som blivit bonat med garn i olika färger. Varmt, mjukt och vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du är inte så pjåkig själv om jag får underdriva.

      Med katter i huset bygger fåglarna bon på säkrare ställen. Högt högt uppe dit armarna inte räcks.

      Men någon gång kanske jag hittar ett.

      Radera
  2. Vilken fin användning för garnrester! Vackert också, och vackert i kubik när fåglarna börjar sjunga för dig.

    Nancy

    SvaraRadera
  3. Fick tips av Bibbi att titta in här! Vilken suprebra idé!
    Garnrester har jag gott om!
    kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! (och samtidigt ett litet tack till Bibbi, en av stammisarna)

      Hoppas fåglarna får sjunga för dig också.

      Kram.

      Radera