lördag 1 februari 2014

Filtmontering - sy ihop lappar


Lapplådan med era bidrag börjar svämma över. Verkligen glädjande bekymmer.

Jag har tillsammans med min svägerska Gunilla försökt färgsortera och storlekssortera lapparna. Ett helt köksbord fullt med hopkok, garnrester och fantasiblandningar. På bilden är den första filten mitt i monteringsarbetet. Den fick komma ut på verandan och se på vintern för ljuset inomhus ger inte härligheten rättvisa.


Jag experimenterar lite ännu och provar sy ihop lapparna först på ena ledden till full bredd. Några skarvar uppstår men de är lätta att fästa på slutet.

När alla 30 lappar (5x6) har fått sina väst-östliga sömmar gör jag de nord-sydliga.

Den här filten fick ett rosalila handfärgat förstärkt ullgarn för sömmarna. Och när de rosalila lapparna inte räckte till hela filten fick de sköngröna bidra med sin sång.

Tack Nancy!

Nästa filt ska få bli helgrön, för de nyanserna är lådan rik på. Sedan finns det material till en helknasig cirkusfilt. Och till en som får blandat stickade och virkade lappar. Och sedan....

Ja, ni fattar. Det fattas inte lappar och när ni nu har ställt till med ett sånt färgkalas får jag njuta och komponera våra gemensamma kärlekssånger till dem som behöver extra värme. 

Vi blir fler sångare och restgarnskompositörer med tiden. Fler människor tar kontakt och vill vara med i vårt gemenskapsprojekt. Jag är överväldigad över responsen. Tänk vad små infall kan göra...


 Någon som skymtar sin egen lapp?

6 kommentarer:

  1. Härligt! Ni ska alla ge er en klapp på axeln!

    Kram Kitty

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev! Och här finns flera lappar. Ska ta mig kragen och få in en del av dem i ett kuvert, så får Itella-posten sköta sin del. Och visst skymtade jag några...

    Nancy

    SvaraRadera
  3. Så vackert det blir. En riktig gladfilt. Den kommer att värma och glädja någon riktigt mycket.
    Man blir glad i hela kroppen. Ni som stickat alla dessa lappar är fantastiska. Heja er!

    SvaraRadera
  4. Precis som Bibbi (=Bibbis blandning) sa: det är just så att man blir glad i hela kroppen! Vem skall jag sända mina små bidtrag när Maria börjar något nytt? Hoppas att du - Maria - håller på jättelänge.

    Seija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var bara lugn Seija. Maria kommer att hålla på i evigheter. Hon är sådan. Går liksom inte att få hejd på. Om det här tar slut så fiffilurar hon ut något annat bara. Så vi kan lugnt invänta alla hennes ideer och bara hänga med i svängarna.

      Radera
  5. Här är ni inne och har kafferep märker jag :) Har inte hunnit med bloggen så bra. Så glad att ni sköter snacket ändå!
    Jo, som Bibbi säger, vi kan vara lugna. Dendär Maria ;) kommer nog att hålla på ett tag. Det kan ändra lite form och målgrupp, men det kommer att handla om ullvärme och jag kommer att hålla mig inom landet.
    Vi bunkrar kraft och garn nu, så att vi kan kasta loss när signalen går.
    Visst!?

    SvaraRadera