söndag 9 februari 2014

Gammal kunskap?


Lyckan är stor! En människa som betyder mycket för mig ledde mig häromdagen till en bokhylla på ett lopptorg. Ögonen svepte över raden av böcker och händerna plockade fram pärlor helt i min smak. Hon hade tänkt på mig. Hon visste vad jag var intresserad av. Hon hade väntat på rätt tillfälle. Stort tack!

Bokens första upplaga är utgiven 1944 och tänkt som lärobok i textillära. Min utgåva är från 1964 och innehåller mycket jag vill veta.



Jag tänker dra nytta av de prydliga understreckningarna och anteckningarna med snirklig handstil. Det är någon som gått före mig...


Det finns mycket åsikter kring konstfiber med sitt ursprung i kemiska fabriker men jag väljer att se på de sidor som kompletterar naturfibrerna. Vi är många som är tacksamma över nylonet (polyamiden) i sockgarnen. Terylen minner om svunna tider. Kevlar är en av de nyare konstfibrerna som inte finns med i boken.


Vi talar idag om läromedel för alla inlärningsstilar. Kanske var det bättre förr. Men skulle det överhuvudtaget gå att ge ut läroböcker med "livslevande" tygprover idag? Sida efter sida med små lappar som man får känna på och studera. Mycket tydligt upplägg och struktur i texten. Och till min glädje prydliga understreckningar och anteckningar med snirklig handstil även i denna bok.

"Är detta gammal kunskap?" frågar jag mig.

"Absolut inte!" svarar jag mig själv i samma andetag.

Materialkännedom gör mästaren vill jag påstå. Tillsammans med 10 000 timmars arbete.

Det torde gälla för alla hantverk.
  • smeden
  • bagaren
  • snickaren
  • slaktaren
  • bonden
  • knappmakaren

Men jag har ett dilemma.
När jag läser kan jag inte sticka.


Var köper man mer tid?

4 kommentarer:

  1. Jag löste problemet med att läsa och sticka tillika :)
    För två år sedan köpte jag på bokmässan en "The BookSeat" http://bookshack.com.au/products-page/the-book-seat/
    Den sköter om boken och jag kan sticka :)

    SvaraRadera
  2. Tack Salix för tipset! Jag har sett min väninna läsa och sticka samtidigt, men hon hade hittat på något eget system! Men de fina böckerna Maria hade fått tag i kräver att man är försiktig med dem. Men andra böcker...

    Nancy

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du ska göra en sak i taget. Var sak har sin tid och man behöver inte stressa. Läs en stund.....sticka en stund. Fundera över det du läst medan du stickar.

    SvaraRadera
  4. Jag ska ta fasta på Bibbis råd här. Inte stressa. En sak i taget.

    Men nog skulle jag känna mig präktig om jag kunde sticka, läsa och laga mat samtidigt som sonen får hjälp med läxan... :) Effektivt.

    Fast njutningen kanske inte skulle hinna med...

    SvaraRadera