fredag 21 mars 2014

Blandade bra saker


När tillfälle ges köper jag upp blöjbyxor i god kvalitet. De får åka till samma adress som babylådorna, men personalen delar ut dem till de mammor som gärna använder tygblöjor. Oftast får jag tag i självaste byxan, medan inlägg saknas. Kan någon av mina läsare tipsa om bra inlägg och om det går att serietillverka sådana på enkelt sätt?


Andra bra saker är sockor i varierande storlek. Här är flitig produktion från södra Finland som har fått åka post. I retur har sänts fler nystan för dessa sockhänder tillhör ett stort hjärta som gärna hjälper till. Då bistår jag gärna med tråd.


Lapplådan fylls på i jämn takt och färgprakten kompletterar så bra de lappar som någon annan redan har skänkt. I lapplådan ligger de bara och väntar på att laget ska bli fulltaligt innan det blir virkdags. För jag har märkt att det är lättast att virka ihop lapparna.


Ålandsfarmor stickar ännu lappar, men då ögonen inte ser bra är det lättast med nya nystan. Då känner händerna hur maskorna formas. Därför har jag fått hennes säck med återvunna trådar som ska få bli lappar hos någon med yngre ögon.

Visst är färgerna häftiga ihop!

Det var dagens blandade bra saker.

8 kommentarer:

  1. Hej.
    Oj vad fint du har "radat" mina lappar.
    Allt gott. Ha en fin vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är ju så snygga tillsammans!

      Radera
  2. Hej Maria och alla andra!

    Nu har jag glömt vilken storlek lapparna till filtar skulle vara. Kan ni hjälpa till, tack.

    Seija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna 18x18, men både större och mindre lappar väntar på kompisar. Så sikta bra och det gör ingenting om det går lite snett.

      Radera
  3. Hej! Vilka fina färger i det återvunna garnet! De jag återvinner är inte lika glada, men användbara i alla fall.

    Måttet på lapparna är 18 x 18 cm. Jag börjar ha ett kuvert fullt, så det åker snart iväg norrut.

    Nancy

    SvaraRadera
  4. I dag fick jag glada nyheter på vattengympan. Min hemkommun ska äntligen efter 20 år eller så få kvotflyktingar. De kommer i maj. För tillfället samlas det in möbler, sängkläder, handdukar etc. Så min halvfärdiga babyfilt kommer inte att åka norrut. Nu bara hoppas jag att någon också börjar samla in kläder till barnen, fyra är visst under skolåldern. Då kan det bli en och annan socka. Och Itella går miste om lite frimärksinkomster.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goda nyheter! Itella kom ju med garn, så vi sparar på postkostnader om de färdiga produktrna får gå till ert närområde.

      Radera
    2. Finns denna kommun i södra Finland? Bor själv i Ingå och är intresserad ifall det är här nära.

      Om någon härifrån trakten behöver få paket till Vasa, så kommer det att lyckas efter påsk och i maj. Då åker sonen skyttetrafik och kan ta paket med sej i bilen.

      Radera