lördag 8 mars 2014

Det var en gång en lådda...

Lådda med garn som vill bli något mer

Tänk er en lådda som är så stor att det ryms en verkstads-spånsug i den. Eller varför inte en lådda så stor att ett tioårigt barn kan ligga hopkrupen och mysa.

Just en sån lådda fick jag hem från jobbet.

Alldeles för tom.

Trots nedslående nyheter i media de senaste dagarna tycker jag vi fortsätter stöda med det vi är bra på för dem vi kan nå.

Min tankar går till barn mellan 1 och 6 år, under skolåldern med andra ord. Tänk om de kunde få prima vantar, mössa, sockor och halsduk och kanske till och med en varm tröja.

Vem vill vara med?

Vem vill göra vad?

Här finns inspiration av alla de slag: 

Kyrkkaffebloggens sockinspiration

Kyrkkaffebloggens mössinspiration 

Kyrkkaffebloggens koftinspiration


Jag har möjlighet att bidra med garn för de stickare som bor inom rimligt avstånd från Solf, Österbotten, Finland. Ta kontakt via mejlen blomberg.maria@netikka.fi .


Ska vi säga mars och april?
Eller kör vi tills låddan är full?



9 kommentarer:

  1. En tröja (storlek ca 100) är klar och en klänning är nästan klar.

    Tycker vi kör tills lådan är full :)

    Räcker det om sakerna kommer tll dej efter påsk? Då kör diligensen igen ;) Ja.....och så har jag ju från förut ett par yllebyxor (kanske storlek 100 i 100 % ylle) och en tröja (storlek kanske 10-åring, i akryl). De är också påväg till dej.

    SvaraRadera
  2. Jag vill vara med. Mössor och halsdukar är väl det jag kan få till i brådrasket. Slutar? Vi slutar väl när du gallskriker att låddan är tvärfull. Annars kör vi på så stickorna glöder.

    SvaraRadera
  3. Låter bra! Ska leta fram kuvert modell större och packa ner de 10-tal (har inte räknat än) sockor Solveig stickat i storlek från baby uppåt mot skolåldern. Och så har jag en del lappar som kan bli delar i lite större filtar till lite större barn än nyfödda. Och någon halsduk ska jag väl kunna åstadkomma. Kanske äntligen också en tröja.
    Och vi samlar väl så länge det finns plats (hos dig) och behov.

    Nancy

    SvaraRadera
  4. Jag vill vara med. Nu vet jag ännu inte vad det skall bli, mössor i alla fall. En kofta skulle ja vilja försöka att sy. Va fint att du visar var man hittar inspiration! Tack för det.

    Seija

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att ni är med på tåget!
    Själv monterar jag filtar modell medelstora som passar barn i denna ålder.
    Vi kör tills det blir mild översvämning. Ok?

    SvaraRadera
  6. Jag är gärna med, sockor är min grej, i olika storlekar. Kan dessutom tänka mig att samla ihop saker här i Jeppis trakten, så kan jag skicka eller föra eller hur det nu blir sen i slutet av april. Ska bloggaom det och länka till din blogg (sen när tösen äri dagis) mailar dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mejlade dig Annika :) Stort tack för att du ställer upp med logistik.

      Radera
  7. I går fick jag för mig att titta i böckerna Sticka och skicka och Värm en liten. Vilka fina saker - jag har ju sett dem tidigare. Men nu tog det liksom fart, så jag har börjat på en virkad tröja. Bara den första är klar lär jag klara av att göra den i större format för lite större barn. Det riktigt kliar i fingrarna, men en del pappersarbete måste skötas först.
    Vårhälsningar - jag hittade tre blommande snödroppar och två vintergäck fem före att slå ut vid stugan i går. Den 11 mars! Rekord!

    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker mig att snön dykt upp även hos dig när jag skriver detta. Stackars snödroppar som satsade så stort och slog rekord.
      Jag vet att det är en ännu ny bok på gång till hösten så det kommer mer roligt att sticka för de små. Håll ögonen öppna!

      Radera