söndag 16 mars 2014

Garnsamarbete

Garn från Vörå handarbetsaffär


Det händer sig att jag startar upp projekt och delmål för att hålla min iver uppe. Hela motorn stannar om livet blir tråkigt och då får jag inget gjort. Att kombinera detta med att söka stressfrihet kräver sin hjärna. För jag har blivit stresskänslig. Eller upptäckt att jag alltid varit, men inte lyssnat på mig själv tidigare.

Ett av delmålen detta år är att hitta vägar till garn för alla små inom det projekt denna blogg mer och mer handlar om. Att värma en medmänniska på nära håll.

Snål som jag är vill jag ha god kvalitet och många metrar för de medel jag lägger ut.

Kriterierna är
  • ullgarn (helst över 75% men 50% kan slinka igenom)
  • tvättbart, superwash eller helst tuffa maskintag
  • skönt att sticka med och ha mot kroppen
  • lagom för stickor ca 3-4 mm
  • prisvärt
Om det råkar sig så att det dessutom är garn som legat länge och väntat och som möjligtvis är bortglömt och satt på undantag infinner sig genast en känsla av fynd. Den känslan ger extra kraft att söka vidare.

Därför vill jag idag speciellt tacka Vörå Handarbetsaffär.  Stort tack Kaj för din iver att hitta garner av hög kvalitet till ett rimligt pris.

26 nystan med vilja att värma

På en hylla i butiken fanns ett urval Superwashnystan som var på väg ut ur sortimentet. Nu har vi fått ta hand om dessa till rabatterat pris. Tomt i hyllan för nyheter och värme på väg till många små.

Kan det bli bättre?

Sedan kan jag väl berätta att projektet med värme för asylsökande och andra utsatta medmänniskor växer. Senaste vecka har jag blivit kontaktad av fler ivriga stickare som lovat ställa upp med de dom är bra på, garnarbete. Stort tack till er alla!!

Tillsammans ger vi hopp och värme!



7 kommentarer:

  1. Jag satt i dag på en härlig kurs i mindfullness och stickning - kombinerat - och bara njöt av att sticka i trevligt sällskap. Samtalet kom in på bristen på bra garnaffären utanför Ring III - vilket ledde till att vi började räkna upp sådana vi kände till. Jag nämnde Vörå handarbetsaffär - om jag hade läst ditt mejl då hade jag berömt det ännu mer! Kanske jag någon gång igen har vägarna till Vasa - gissa vilken affär jag tänker besöka då!
    Nancy - "några" garnnystan rikare efter kursen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nancy, ta och titta in och ta en pratstund med Kaj. Han har garn så det räcker!

      Radera
  2. 3 - 4 millimeter. För tillfället stickar jag med tandpetare. Det står 2 millimeter på förpackningen men jag undrar. Aldrig mer tandpetare, tänkte jag när jag backade 2,5 centimeter på båda sockorna. Men på stickkaféet i torsdags tyckte de att det såg maskinstickat ut. Och det dyra garnet som också ska bli sockor kräver också 2 millimeter. Men jag håller med dig fullständigt. Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag känner till ditt handalag (som faktiskt är nära maskinstickat) vågar jag rekommendera en halv storlek större på stickorna än banderollen säger.

      Heja, heja!

      Radera
    2. Mia, du ska få hela hälhistorien. Suck. Bara den blir klar någon gång! Projektet har varit kul tills i går då jag började förtvivla. Jag borde ha ökat mer före hälen men vägrar backa en gång till. Jag har backat två och en halv gång. Nu är jag rädd att de inte passar Stinas fötter. Jen

      Radera