söndag 30 mars 2014

Trehundra lappar!!


Ryktet sprider sig. Det som började med en julgåva för att få behålla stickglädjen efter en usel julförsäljning 2012 har nu blivit till verkligt stor glädje. Tillsammansglädje.

Den som ger, hon får, brukar det heta. Sannerligen säger jag er att det är sant.

Jag fick hämta närmare 300 prydligt radade 10x10 cm lappar hos en dam i byn. Hon är av den tillvaratagande sorten och lämnar inget åt slumpen. Alla restgarner har fått bli lappar genom åren, men nu är barnbarnen, som alla fått varsin filt, stora och lapparna så många att det går att ge bort. Då tackar jag och tar emot.


När jag ska hinna sy ihop lapparna är en annan fråga, men finns det tid finns det råd. Kanske någon i min närhet känner sig kallad att släppa lös färgsinnet? Säg bara till. För med lite känsla för färg och form kan detta bli toppenvacker värme.


Så här till exempel, fast med fler färger inbjudna, för det finns inte många av varje.


Eller kanske så här?


Om nu någon känner för att sticka mindre lappar än de 18x18 cm som finns i stora lapplådan så sikta då på 10x10 cm. Mitt i allt har vi två lapplådor som bara får spruta ur sig filtar.


För filtar behöver både stora och små. 
Och restgarnen vill också vara med. 
Det vet jag. 
För det har dom sagt!


Inkommande vecka ska jag få berätta om våra babylådor för byns egen stickgrupp som faktiskt är ganska stor. Stickgruppen alltså. Byn är liten. Inbjuden av grannen är jag och de vill veta vad vi samarbetar kring och vart gåvorna går. Det kan ju finnas någon till som vill vara med.

Så lite funderingar:
  • hjälp vad det växer!
  • den som sig i leken ger får leken tåla
  • det är både spännande och skrämmande när det lilla projektet drar iväg på egna vägar
  • små barn, små bekymmer, stora barn...
  • inom en överskådlig framtid får jag ett alldeles eget arbetsrum på minst 24 kvadrat i uthuset
  • jag har en rolig hemlis som jag kan berätta om senare och det är så svårt att vara hemlig

Ha en skön vecka vänner!


6 kommentarer:

  1. Synd att det är så långt mellan oss - tänk att samlas till talko och tillsammans sy eller virka alla fina lappar till lapptäcken! Prat, samvaro, kanske en kopp te eller kaffe mellan varven... Men det finns säkert intresserade på närmare håll, så du inte ensam behöver sitta där och virka ihop lapparna.

    Nancy

    SvaraRadera
  2. Hej till Er. Jag skulle också vilja sitta med er och sy eller virka ihop lapparna. Va fint att du fick dom - och vilka varma och skickliga händer sydde dom :) Kan ni visa eller berätta mig hur man virkar lapparna ihop. Det har jag aldrig gjort men det låter fint.

    Seija

    SvaraRadera
  3. Oj så många vackra värmande lappar. Det blir nog kul att sätta ihop dem och bilda mönster.
    Men hur kan du göra så här......skriva att du har en hemlis som du ska berätta om sen. Nu sitter man ju som på nålar och bara undrar vad som komma skall. Att det är något riktigt bra det är jag säker på.

    SvaraRadera
  4. Förresten.....får du en egen pysselstuga på 24 kvadrat så kan du hysa in några handarbetstanter under en helg i sommar. Sedan hjälps alla åt att sätta samman filtarna och ha skoj samtidigt. En riktig workshop vetja.
    När ska man boka biljetten *S*

    SvaraRadera
  5. Tänk vad det är underbart med lappar och vad mycket man kan skapa! Bra som återvinning också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena! Vad trevligt att du kom med!
      Just återvinningen är mig närmast hjärtat. Alla restgarner som också vill vara med och betyda nåt för någon.

      Radera