onsdag 16 april 2014

Fågelbogarn


Jag fick en gåva av kollegan med motorsågen. Han hade tillsammans med våra studerande fällt en ihålig asp på ett område där aspar ogärna får vara ihåliga.

Inne i aspen fanns ett gammalt fågelbo. Till betraktarnas stora nöje fann de att boet var omsorgfullt isolerat med, just det, garn! Området ligger en bra bit från mitt hus, så jag misstänker att garnet har införskaffats genom stöld. Kanske en borttappad vante i diket?

Just denna bobyggare bevisar att vi kan hjälpa de små genom att lägga ut garnrester.

Tänk er glädjen hos våra studerande som bara veckorna före fått tillverka garnhållare av gammalt burnät. Cirkeln var sluten.


Den här trådkannan införskaffade jag förra sommaren och nu har fåglarna sitt eget kaffekalas på min gård.

Håll tummarna för att vi hittar fler bon att visa upp där fåglarna haft riklig tillgång på garn.

Konstnärer är vi allihopa!
Heja alla fåglar!


2 kommentarer:

  1. Helt otroligt. Så himla kul att få se i verkligheten hur fåglarna isolerat med garnändar. Hmmmm......kanske dags att jag uppfinner något att hänga i syrenen här hemma så även mina små pippisar får det varmt om ändan.
    Tack du inspirationens mästarinna.

    SvaraRadera
  2. Vilken färgsymfoni fåglarna åstadkommit. Ett verkligt naturens konstverk!

    Nancy

    SvaraRadera