lördag 5 april 2014

Vårkrans


När andan faller på och kreativiteten räcker till brukar jag försöka få till en dörrkrans. Fort ska det gå och det får gärna finnas garn med i bilden. Just på våren är det kul att blanda naturmaterial och garn.


En god vän som råkade finnas till hands hämtade björkris av hängbjörk och band kransar. Jag får den här vägen tacka för hjälpen.


För något år sedan var bollgarn populärt och många gjorde mjuka halsdukar med dessa små kokonger på rad. Så inte längre. Eftersom även garnvärlden är trendkänslig finns dessa nystan nu för nästan ingenting på loppis. Och om man inte vill göra halsdukar så får man hitta på nytt.

Pluttarna på tråd påminde mig om små söta videkissor och den gröna färgen var vårmild. Snabb och lyckad kombo om jag får säga det själv. Ni ska veta att det var kallt och bråttom in hela tiden.


Krans två (som ville bli varken rund eller symmetrisk) fick smaka på mjuka små påskägg tillsammans med det gröna. Kors och tvärs och konstnärlig frihet.


Det är inte långt till påsk vänner.

Brukar du göra kransar?

4 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen! Jag gjorde kransar till jul, men de har liksom lite fel färg. Men jag har gult och vårljusgrönt pappersband. Så visst ska det bli en krans. Men så snygga som dina blir de nu inte. Men bättre det än ingenting.

    Nancy

    SvaraRadera
  2. Jo till jul gör marthorna i byn kransar!
    Men din ide´var ju riktigt trevlig ... så kanske ...
    Fin helg!

    SvaraRadera
  3. Ja jag gillar att göra kransar. På sommaren blir det blomsterkransar men annars kan det bli lite udda kranserier. Det är kul och man kan liksom göra precis hur som helst. Roligt att ha en krans som inte finns att köpa i affärer.

    SvaraRadera