fredag 2 maj 2014

Gesäll

Virkningsgesäll.

Smaka på ordet...


Många timmar med virknålen fick avslutas bara en liten stund före utnämningen. Jag hann!

Sjalen är virkad i Maybelle-blommor som virkas till rutor enligt bloggen My Rose Valley.


Vantarna i nålbindningsliknande virkning sitter som en smäck på händerna. Synd bara att jag så sällan använder vantar... Frihandsvirkning. Handen var mitt mönster.


Disktrasan ville jag ha med för den ingår i min vardag. Sedan jag började med disktrasor i lingarn vill jag inte ha annat. Jag har en stor kon med lingarn vid TVn och virkar gärna till Äntligen Hemma och Bygglov och andra trevliga program.


Såhär står det i den med blå band omknutna rullen:

" Gillesrådet gör härmed veterligt att Maria Blomberg anhållit att varda till virkningsgesäll antagen. Efter att bemälde lärling företett intyg över sina lärdomar och visat gediget intresse för sina uppgifter i de traditionella hantverk som utförs på Stundars, må lärling införas i sitt Skrå som gesäll. Gesäll skall följa Mästares anvisningar, förkovra sig i sitt hantverk och till Hantverkare Gillet betala stadgade Lådavgifter samt följa dess stadgar."

Undertecknat av Ålderman och Skrivare.


Förr vandrade gesällerna från mästare till mästare och genom praktik lärde de sig mer om sitt hantverk medan de fick mat och husrum för arbetsinsatsen.

Idag sitter denna gesäll med internet i elektronisk utrustning och lär sig av ryska och portugisiska mästare samtidigt som potatisen kokar.

Nog har tiderna förändrats!




7 kommentarer:

  1. Grattis! Det var en fin prestation! :)

    SvaraRadera
  2. Va bra, jättefint! Så fint att du vill dela allt detta.

    Seija A.

    SvaraRadera
  3. Grattis! Vilka fina arbetsprover du hade också, så det var ju självklart att du blev gesäll!

    Nancy

    SvaraRadera
  4. Så vackert skrivet. Jag gillar det gamla skrivspråket. Högtidligt och fint.
    Du är verkligen värd detta. Få se hur länge det dröjer tills du får ditt Mästarbrev.
    Nog är det bättre tider för lärlingar alltid. Tänk så de fick slita ont och svälta och eländas. Så i det fallet har det verkligen blivit bättre. Inte mindre jobb men bättre villkor.
    Vi är allt bra stolta över dig må du tro.

    SvaraRadera
  5. Och tack för mönstret till sjalen. Det ska provas. Köpte garn i dag efter att ha sett din sjal i morse i all hast innan jag åkte iväg. Jag hade ju inget på lager hemma...

    Hamstern Nancy

    SvaraRadera
  6. Va roligt Maria, grattis! Roligt att gamla traditioner upprätthålls, om än i ny tappning.
    Trevligt bus du hade hittat på vid invigningen också :)

    SvaraRadera
  7. Tack hörni. Små utmaningar i livet gör gott för skärpan. Jag påminns om att hålla mig på spåret.

    Ull, värme och händers glädje.

    SvaraRadera