söndag 4 maj 2014

Vill du också vara med?


Du kanske såg inslaget i Strömsö och tittar in här för första gången. Eller kanske du är en av stamgästerna som redan trivs och bidrar till gemenskapen.

Välkommen!


För lite mer än två år sedan startade jag bloggen Knappmakerskan med syfte att inspirera och glädjas tillsammans med andra runt garner och dess binäringar. För lite mer än ett år sedan utmanade jag mina läsare att hjälpa till att värma många små. Mitt hjärta ville göra skillnad. Tillsammans med andra.

Aldrig kunde jag tro att det skulle vara så här roligt och givande. Det är med nyfikenhet jag följer med hur ett litet frö växer och blir större. Plantan har  knoppat och blommat och gett frukt, men den fortsätter att växa. 

Var ska det sluta?

Med glädje välkomnar jag fler flitiga händer till gemenskapen. Vi bor utspridda men har en hjärtesak gemensamt: Vi vill bidra till närproduktionen av värme. Vår andel är de som befinner sig geografiskt nära, men ändå inte har allt de behöver i värmeväg. 

Vi förmedlar stickade och virkade produkter med omsorg och kärlek. De får gärna vara maskintvättbara och innehålla ull så att de värmer.

Min uppgift har mer och mer blivit att hitta dessa människor och berätta för mina läsare vad de behöver. 


I dagarna avgår ett lass sockor, mössor, vantar och diverse för barn mellan 1-6 år till Mottagningscentralen i Kristinestad. De har just tagit emot många babylådor. 


Vad behövs i nuläget då?

Vi väntar alla ivrigt på sommaren, men av erfarenhet vet vi att på den följer vinter och höst. Arbetet med att samla ihop värme för nästa säsong av kyla är redan igång och nu ökas omsorgen till att gälla alla åldrar.

  • Filtar för barn och vuxna, gärna lappar 18x18 cm av alla garnkvaliteter som monteras av en grupp flitiga händer i Solf.
  • Sockor för alla storlekar, barnsockor kommer det in mest av så sockor i storlekarna 38-45 är hjärtligt välkomna.
  • Mössor, vantar och halsdukar. Tänk på att halsdukarna gärna får vara mjuka och sköna. 
  • Tröjor, västar och koftor i alla storlekar. 
  • Garn, garn och garn till ovanstående.


Vill du ta emot och förmedla värme i din närregion?
Vill du bidra med några lappar till en filt?
Vill du skänka restgarner och oavslutade projekt?
Vill du tipsa om människor i behov av värme?
Vill du sponsorera garn?
Vill du heja på och följa med vad som händer på fjärrvärmefronten?

Gå gärna med i gruppen "Välgörenhetsprojekt i svenskfinland" på Facebook.

Mina kontaktuppgifter finns under fliken "Vem är Knappmakerskan?" för den som önskar höra av sig den vägen.

Jag höjer fanan där det står "Tillsammans" och önskar dig välkommen med!

/Maria


13 kommentarer:

  1. Vad bra du var i Strömsö! Hoppas att många till blev inspirerade och hittar din helt fantastiska blogg. Du inspirerar oss till stordåd och ger också fina tips om vad allt vi kan göra. Och så hade Lee valt precis samma mönster som jag ur boken! Mitt nästa projekt blir att försöka åstadkomma sådana koftor åt lite större barn. Det ska väl gå, bara att virka på. Men i väntan på det får det bli några lappar till.

    Nancy

    SvaraRadera
  2. Precis som Nancy skriver, Du var bra och naturlig. Oj va bra att ditt arbete har märks även på det här sättet. Fint att jag har fått vara med.

    Seija

    SvaraRadera
  3. Men far ända in i baljan har jag missat dig i tv?
    *gråååååååter*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriv upp att det är repris på torsdag kl. 21 (finsk tid). Och bänka dig då! Jag tänker titta på programmet på nytt. Och kolla på svenska.yle.fi, men jag tror att den är tillgänglig endast i Finland. Där ska du gå in på torsdag och välja Direkt - då kan du se programmet då det sänds.

      Nancy

      Radera
    2. Tummen upp för Ert fantastiska arbete och fina insats!!
      Tittar alltid på Strömsö och senaste gång var det väldigt intressant!
      Önskar god fortsättning till alla involverade!

      Radera
    3. Hej Vivan (jag har kollat in din blogg och är glad att du länkat hit!)
      Tummarna upp för alla som lånar ut sina händer!

      Radera
    4. Bibbi!
      Jag försöker trycka på så att ni ska få se inslaget i Sverige också. Det är tre minuter av programmet som begränsar sändningsrättigheterna. Känner jag Strömsögänget rätt arbetar de på en lösning.

      Radera
  4. Du var så bra i tv :) Hoppas det öppnar många nya kontakter. Jag önskar att jag hade tålamod att sticka bidrag, men än så länge hejar jag på så mycket jag kan. Tummen upp!

    SvaraRadera
  5. Jag erkänner att jag har tjuvlyssnat på två äldre damer (70+) i bussen in till huvudstaden i dag. Dialogen löpte så här:
    Såg du på Strömsö i söndags?
    Nej, jag satt i telefon.
    Det var så intressant. Där var en dam som fått andra att sticka saker som skickas utomlands. Och så virkade de en så trevlig tröja.
    Vet du när programmet kommer i repris?
    När de började tala om att det är på lördag, kunde jag inte hålla mig utan berättade att det är i morgon, torsdag. Däremot hann jag inte rätta till felet - det vi stickar och virkar stannar ju i hemlandet.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra! Jag är en dam :).

      Radera
  6. Det har redan gett verkningar att arbetet fått synlighet. Nya kontakter och ännu fler nyfikna som tittar in och säkert bara behöver få fundera lite innan de hakar på.

    Eget arbetsrum och synlighet i media. Det måste betyda att vi växer och att nya äventyr väntar runt hörnet.


    Hoppas bussdamerna vill vara med också :).

    SvaraRadera
  7. Härligt program och det ni gör! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline! Välkommen hit och tack för dina ord!
      Stolt som en tupp, för Strömsö är så bra. Och lådorna fick vara med på ett hörn. Hoppas på många fler som hakar på. Sånt här mår man bra av!

      Radera