onsdag 18 juni 2014

Bastukväll och mormorsrutor


Om jag sitter på föreläsningar eller möten som inte kräver anteckningar brukar jag låta mina händer virka rutor. På samma gång hjälper jag min hjärna att lyssna. För det är så att om jag sitter utan handsysselsättning är det svårare att följa med i alla ärenden och resonemang.

Mormorsrutor utan färgbyten är tacksamma. Händerna kan dom utantill och känslan när jag hinner göra flera håller igång motorn.


När alla 63 (7x9) rutor är färdiga virkar jag ihop dom i ett svep enligt "Continuous Join-As-You-Go"-metoden som jag hittat fler snarlika varianter av på nätet.

För dom som gillar rörliga bilder finns instruktions-film som består av 4 delar.


När jag virkat ihop alla rutor virkar jag en vågig kant med nio dubbelstolpar i varannat stolpmellanrum i ytterkanten.

Bäst blir filtar om de får ett bad i ljummet vatten och torkas utsträckta på plan yta.

Just ikväll har jag bestämt att det blir bastu trots att det inte är fredag. Och jag vet att Strömsögänget direktsänder ett bastumaraton ikväll där det också ingår mormorsrutor.

Kyligt och blåsigt, precis som det brukar på en finsk midsommarvecka...

5 kommentarer:

  1. Vilka fina täcken och rutor du gjort! Jag håller med dig - min hjärna fungerar som din. Utan en stickning så flyger tankarna hit och dit och det händer att jag tar en tupplur mitt i ett möte. Samma sak när jag sitter i buss. För mig fungerar Etiopientröjorna bäst, händerna bara stickar och jag tittar på utsikten eller följer med mötet.

    Varm midsommar (det är betydligt bättre väder i dag än gårdagens +4 grader, hagel och snöblandat regn)

    Nancy

    SvaraRadera
  2. Lyckos dig som får virka under möten. Det får inte jag......det blev tvärnej. Men precis som du säger så är det lättare att koncentrera sig på vad folk säger om man har något för händer. Men somliga chefer inser inte det utan tror att det är precis tvärt om.
    Jag hoppas du och din familj får en härlig midsommar. Basta lugnt.

    SvaraRadera
  3. Härlig filt...bra tips det där med hopvirkning på sista varvet.
    Min hjärna funkar på samma sätt....men för min del så är jobbmötena slut.....det sista var för 11 år sedan....jag saknar dom INTE.
    Nu är det fritt fram för garn och stickor.
    Trevlig Midsommar.

    SvaraRadera
  4. Det blev jätte snyggt, skall nästa gång försöka virka ihop mina rutor sådär.Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Perfekt bil- o tv-virkning!

    SvaraRadera