tisdag 17 juni 2014

En dag på stan


Jag är väldigt sällan till stan. Inte för att det är långt borta utan för att mina inköp görs på andra ställen. För det mesta. Men inte idag.

Om jag åker till stan utan tydliga planer slår hjärnan på radarn. Infall efter infall får benen att gå till butiker jag besöker alltmer sällan. Just idag plingade det till när jag gick förbi Hemtex. Där har jag fyndat stickrelaterat tidigare, berättade minnet, och fötterna bytte riktning.

Glad i hågen stegade jag in och blev mycket vänligt bemött. Jag nosade upp garnhyllan och konstaterade att den just för stunden var med om förändring. Tomt och öde på sina platser och urplockat i garnkorgarna. Då når mitt norra öga den rara expediten som prismärker små färgglada 50 grammare. 210 meter sockgarn av 75% ull och 25% polyamid för 0,95€ nystanet.

Ja, jag slog till och köpte rubbet i de färger jag gillade.

.

Romantiskt rosamjuka toner.


Härliga blå med inslag av grönt.


En salig blandning glädje.

Sånt här får mig att må. Känslan av fynd och framtida möjligheter.

Sockor, koftor, filtar och kärlek. 


Till det en påse knappar från loppis, mitt vanliga inköpsställe.


Och tre koner garn av fantasifull kvalitet. Mest för att dom var så snygga tillsammans. 


Så dagens stora tack till den mycket trevliga expediten på Hemtex i Vasa som reade garn.

Hur visste hon att jag skulle till stan just idag?


2 kommentarer:

  1. Expediten hade slagit på sin Knappmakerskeradar ju det var ju därför hon visste att du var på ingång. Vilka fynd du gjort. Här har jag aldrig någonsin sett ett endaste garnnystan på Hemtex. Och hur du lyckas få tag i garnkoner det begriper jag inte. Här finns det sällan eller aldrig sådana att fynda. Jag gratulerar dig till din lyckade stadsvandring och alla fina fynd. Jisses så skuttande glad man blir när man lyckas nosa upp så många bra saker.

    SvaraRadera
  2. Lyckans ost! Jag får tydligen ändra mina vanor och titta in på Hemtex när jag råkar gå förbi en sådan affär. Jag har ju dukar, lakan, handdukar etc. så det räcker. Men garn, det kan ju ta slut!

    Trevlig midsommar!

    Nancy

    SvaraRadera