söndag 29 juni 2014

Sommarläxa - lappar till hösten

 18x18 cm

Bloggen och husmor har haft lite sommarlov och husmor skall inkommande vecka vara på Nordiska Sticksymposiet i Vörå, så sommarlovet fortsätter.

 Sommargåvor

Jag tar med glädje emot gåvor till insamlingen för närproducerad värme hela sommaren. Mitt hjärta bultar för de i vår närhet som inte har det så bra som folk tänker sig här i Finland. De som av olika orsaker fått lämna trygghet och tillhörighet för en oviss framtid. De som väntar på att hoppet om en ny början ska infrias. 


Men jag vet att väldigt många av oss som vill bidra med våra händers verk gärna sätter händerna i mullen såhär års. Eller så gör vi nåt annat som hör sommaren till och stickningen får vila lite mer mellan varven. 

Vi har ingen brådska. Vi gör det vi kan och hinner och maskor stickade med kärlek och glädje värmer dubbelt. 

Skulle du ändå hantverka på nåt litet i sommar så är lappar rysligt bra att sticka och virka. 

Sikta på måtten 18x18 cm så får de vara med på höstens filtmonteringstalko. 

Du kanske undrar vad talko betyder. Wikipedia förklarar. 


Även mormorsrutor med virknål 4 mm och tre varv i både blandade färger och enfärgade får gärna vara med i höst. Ju fler lappar desto fler färgkombinationer. 

Måtten för mormorsrutorna kan variera lite för monteringsmetoden är förlåtande, men någonstans kring 7 cm vore bra.


Marinas röda lingonrutor ska också få bli värme i höst. Dom är ju över 80 stycken redan. 


Sommarlovet har fört med sig en ny kamera i huset (kära bror byter upp sig). Jag leker. Jag har roligt. Så därför är bilderna lite olika i presentationen idag. Tänk om jag skulle lämna bort den där mörka ramen som varit med länge redan...


 Till hösten behövs alltså allt i ylleväg. Stickad och virkad värme i alla storlekar. Men just i sommar kan vi laga lappar.
  • restgarnsrutor 18x 18, både stickade och virkade går bra.
  • mormorsrutor, ca 7x7 cm 
Så ses vi sporadiskt här på bloggen tills dess!

Sommarhälsningar,

Husmor i knappriket

7 kommentarer:

  1. Talko var ett fantastiskt ord. Tack för det. Tänk att man lär sig nya saker nästan varje dag fast man är så gammal.
    Jag hoppas ditt sommarlov är fantastiskt och att du är omgiven av garn och människor som älskar dig. Må gott och glöm inte bort att vila och vippa med tårna ibland också.

    SvaraRadera
  2. Talko är ett utmärkt ord och en utmärkt företeelse. Gissar att damerna får en trevlig stund när lapparna blir filtar. När är exakt datum, så jag hinner skicka en sats med lappar till dess? Både virkade och stickade - roligt att variera. Hittills har ju sommarvädret gynnat inomhushobbyn, jag vägrar göra trädgårdsarbete i regn. Å andra sidan kan vädret ju bara bli bättre!
    Maria får en leverans med lappar mm. på lördag som boägg.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte slagit fast datum, utan får liksom bönderna anpassa oss efter årstid och väder. Men efter trädgårdssäsongen och när själen vill boa in sig igen, då startar stickgruppen ordentligt. Och skulle det vara så att någon lapp inte hinner till första omgången så kommer dett att gå fler tåg. Var så säker!
      Härligt med dina bidrag Nancy!

      Radera
  3. På tal om tåg: jag har en hög tågsockor klara, ska bara tvättas. Behövs såna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Barbro!
      Tågsockshögar är hjärtligt välkomna. Alltid!
      Stundars hantverkardag?

      Radera
  4. Bra ide, det därmed rutor..! Det ska jag ta upp med barnbarnet, som just börjat virka!
    Jag haren undran.: .strumpor från tårna med Magic Loop. Finns något mönster att skaffa+ jag har stickat "på vanligt sätt" förut, och sett videos, men skulle vilja ha en beskrivning att läsa. Har du något tips? Jag har sett att man också kan börja "från hälen", men hur gör man då?
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen Amarga! Jag ska försöka länka till ett svenskt mönster med bilder. Jag tänker mig att det går bra att arbeta med rundsticka (magic loop) istället för bildernas strumpstickor.
      http://www.sticka.org/_data/documents/socksommar/TAUPPSOCKA.pdf

      Radera