måndag 21 juli 2014

LYS - Local Yarn Shop


För att kunna producera värme behövs råvaror. Jakten på garn tar aldrig semester och nu har jag fått samarbeta med Pirjo på  Neulenettikahvila Pirjoliisa. Stort tack Pirjo!

Pirjo har plockat ihop härliga kvalitetsgarner där det finns enstaka nystan och eventuellt utgående färger. Dessa har vi fått köpa in till rabatterat pris och på så sätt fått en win-win-situation. Så nu finns det garner för höstens handarbeten för garnvärmeprojektet.

Pirjo berättar i samma veva att höstens nyheter trillar in under augusti och idag fick jag titta på garn med äkta silvertråd, som påstås kunna hålla fotsvettsdofterna i schack. Låter fantastiskt så jag blir ju väldigt nyfiken. Tur att det finns internet.

Tillsammans med de blandade garnen kom en större mängd ull som filtar sig i tvättmaskinen. Härliga inbjudande färger. Dessa skulle passa som filtade vantar eller tossor. Säkert hittar dessa nystan också sina händer.

Jag lägger dessa garner i lager tills höstkylan och mörkret lockar oss att arbeta med ull igen.


4 kommentarer:

  1. Vilka fina garner du har fått! De kommer att glädja många, först dig, sedan de som får sticka dem och dem som får dra på sig varma, sköna plagg! De kommer att behövas, för den underbara sommarvärme vi har nu räcker ju inte så länge. Nätterna har redan blivit längre, har jag märkt.

    Glad fortsättning på sommaren!

    Nancy

    SvaraRadera
  2. Så himla bra att hon säljer ut dem billigt till dig. Annars är det nog inte helt lätt att bli av med udda nystan och utgående färger. Tre vinnare blir det ju....du.....hon.....och den som får det värmande plaggen. Kanoners!
    Jag hoppas sommaren är snäll emot dig och låter dig sitta i solen och koppla av mellan stickvarven.

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga garner du fått! De kommer garanterat att glädja många. Snart är sommarvärmen förbi och det blir kallare tider, då behövs nog värmande plagg. Jag bara undrar lite vad som behövs inför vintern? Kan jag sticka sockor för 1-2 åringar tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara du som lånar ut dina händer. Just barnsockor är omåttligt populära att sticka så det har jag mest av så om du gillar att sticka mjuka halsdukar eller mössor, gärna åt vuxna också så vore det toppen. Eller något annat du gillar. Klart sockor är välkomna också, men när du nu frågar så svarar jag ärligt. Bodde du långt från mig? Jag skulle ha riktigt bra garn att förse dig med. Du hittar min mejladress under rubriken "Vem är knappmakerskan?". Hör av dig om du behöver.
      Kram!

      Radera