måndag 4 augusti 2014

En hälsning från en erfaren


Vi hade träff idag. 

Farmor och jag. 

Vi pratade om ditt och datt, hon sjöng för mig, precis som förr och vi gick igenom familj och släktingar. I en bisats nämnde hon Teresalapparna som hon kallar dom och trodde att hon tillverkat kanske tusen. Får jag göra ett överslag på de senaste årens produktion kan det vara betydligt fler. 

Hon är alltså hjälpstickningserfaren. 95 år gammal (ja, jag vet det där med damers ålder, men någonstans går gränsen för när det blir fint att nämna den igen) bad hon mig stiga upp och gå och läsa på den väggbonad hon sydde för längelängesedan.


Så många gånger har jag sett orden, men först idag fick de gå in på djupet. Med tårar i ögonen visste jag att det var till mig och till er, kära garnvänner. En hälsning från en erfaren.

Låt oss småningom starta upp höstens handarbeten med fanan högt. 

Under sommaren har jag samlat på mig många meter garn som bara väntar på flitiga händer. Ta gärna kontakt om du eller din grupp behöver garn för närproducerad värme i Österbotten. 

Och nog var det med stora ögon vi tittade på bilder och bläddrade på surfplattan. Precis som magi, sa hon, och struttade med fingret över skärmen hon med. 

Min mogna farmor. Snart färdig för skörd, som hon själv uttrycker det. 

Får man backa tiden? 

7 kommentarer:

  1. SÅ vackra ni är! Och så vackra ord! Blir också alldeles rörd.. Kan du inte lägga ut bilden i gruppen Handarbeta för välgörenhet? En sån fin uppmuntran när man inte ser allt som händer genom våra händer.. <3 Skönt att du snart är fulladdad! Låter så bra när du säger så. Jag börjar också se slutet på mitt sommarlov och ska nog börja tänka i de termerna istället för att oroa mej över allt det nya som blir i höst.
    Kram! /Carol

    SvaraRadera
  2. Lyckliga du som får ha din farmor vid god vigör! Jag saknar min farmor, fortfarande, nästan 50 år sedan hon dog, 85 år gammal och vis. Det var så mycket vi aldrig hann prata om - vad tänker nu en 15-16-åring på sådant.
    Och garnet har åtgång - Solveig har varit flitig med de nystan hon fick av dig. Sockor på löpande band i närmare 30 graders värme. Det lär bli en del paket framåt hösten. Jag utnyttjar hettan till att sitta inomhus med kylningen på och sticka och virka lappar. Tids nog är det dags för trädgårdsarbete, nu behövs bara vattning (och lite skördande, för måltidsbehov).
    Trevligt slut på sommarlovet och glad skolstart!
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Vacker, glad och fridfull bild. Det är en av livets stora rikedomar att man som vuxen kan dela sitt liv med mor- eller farföräldrar. Och för oss gamla - vilken glädje att se "de små" att bli stora, fina "frukter." Tack för att du ville dela det här.

    Anonyma Seija

    SvaraRadera
  4. Så vacker hon är din farmor. Både på insidan och utsidan.
    Vi läsare tar till oss de kloka orden från bonaden.
    Tack farmor.

    SvaraRadera
  5. Mycket lycklig över att farmor har varit med i mitt liv så länge. Hela mitt liv faktiskt, när jag tänker efter. :). Det finns luckor i generationerna och vi får gråta tillsammans över de vi saknar. Tillsammans.

    SvaraRadera
  6. Av en händelse kom jag in på din blogg. Stickar gör jag inte, syr destu mer. Men precis den där bonadens text behövde jag läsa denna måndagsmorgon! Tack för den! /Anna-Karin P

    SvaraRadera
  7. Den var för dig Anna-Karin! Välkommen igen om du behöver mer sköna ord. Det delas ut med jämna mellanrum ;).

    SvaraRadera