måndag 25 augusti 2014

Hjulrutor och andra rutor


Jag säger inte vem, men någon av oss garnmorskor har totalt snöat in på hjulrutor. För så måste det vara när jag försiktigt öppnar den väska jag för någon månad sedan fyllde med garn och skickade iväg.

Har jag förstått saken rätt är det en garnmorska som gör rutor och hennes medmorska som virkar ihop dem till filtar. Till en babyfilt går det 48 rutor (6x8) och jag lyfte filt efter filt ur väskan. Den första som får agera närbild hade solida färger i blått, grönt och naturvitt.

Här kommer fler:





Nu förstår ni kanske varför jag älskar min uppgift att koordinera och packa personliga gåvor. Värme- och glädjepotentialen är fantastisk. 

Fem filtar med vardera 48 rutor blir..... 

Ja, just det, 240 rutor. 

Inte nog med det. I väskan fanns även byxor, koftor och smått och gott och ännu en filt vars färger får mig att trivas.


 Tillvaratagna rester där alla får vara med och bidra till en brokig helhet.

Att sedan grannmorskan tittar in med småsockor och ännu en lappfilt gör att jag gläds över höstens filtmonteringstalko. För nu finns det lappar i lagret! Ni har varit fantastiska!


Här har tunna sockgarner fått visa upp sin rikedom. Som karameller.

Jag tar alltså emot restgarnslappar året runt. För att få ihop det till helheter behöver de vara antingen 18x18 cm (stickade eller virkade spelar ingen roll) eller små mormorsrutor med virknål 4 och tre varv så att rutan blir ca 7x7 cm

För er som inte gjort sommarläxan finns ett inlägg här om dessa rutor.

De små mormorsrutorna virkas sedan ihop med något som kallas "continuous join" och växer då med ett varv till per ruta. Om någon är intresserad så lagar jag gärna ett inlägg om detta när jag har igång arbetet så det finns nåt att fotografera.

De stora rutorna har jag fått löfte om att få hjälp med av stickgruppen här i byn. Vi måste låta hösten bli lite kyligare och färggrannare först. 

Nu hoppas jag att datorer, kameror och skrivarfingrar får fungera som planerat, för nu tänker jag starta blogghösten med inriktning på många meter garn. 

Hurra för hösten!



4 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska hjul! Och så vackert hopvirkade också - det är där mitt intresse tar slut. Snarast beroende på att jag inte riktigt har plats att breda ut mormorsrutorna och ordna dem enligt färg och börja virka ihop dem. Men jag tänker lära mig den där metoden du tipsat om. Och nu regnar det - lagom väder för lappvirkning. Men först ska jag fest... förlåt fästa.
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiskt fina filtar. Härligt med de två väninnorna som hjälptes åt på ett så¨fint sätt.
    Din blogg är en feelgood-blogg. Man blir glad i både kropp och själ varje gång man hälsar på här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ganska så feelgood själv Bibbi! Alltid ett gott ord att dela ut. Kram!

      Radera