tisdag 23 september 2014

Garndonation


Nätverkande och kontakter. Och en mun som talar det hjärtat är fullt av. Samt människor som förstår vad hantverkspassion innebär. 

Då kan det hända att ett sygrupp i Vasa bestämmer sig för att tömma garnskåpen (kanske bara för att göra rum för nya garner ;) och skänka många långa trådar till dom som virkar och stickar ihop till fjärrvärme. 


Då kan det hända att jag får äran att klämma och sortera och nysta upp hopp och kärlek för många människor. 

För nu löper det garn genom maskineriet. Jag minns att jag i januari satte som mål att förmedla garner så att alla händer som ville bidra inte skulle behöva stanna på grund av garnbrist. Senaste veckorna har jag packat väska efter väska och kurirer och stickare har fått ta med sig nystan som förvandlas till färdiga produkter ute i regionen. Mycket mer än vad jag föreställde mig. Gott så.

Och på bilderna visas bara en bråkdel nu igen. För det tar ett tag innan hjärnan uppfatttar att bilder är bra när man ska berätta om glädjeämnen. För det händer sig att någon står med näsan i lådor och påsar och tänker stora tankar. 

Det händer...

Givarna är en grupp symaskinsentusiaster som nu och då ordnar sy-LAN, och den som har spelintresserade tonåringar i huset kanske förstår. Man tar alltså sin maskin (dator eller symaskin beroende på vilken värld man lever i) till ett större samlingsställe och spenderar minst ett dygn tillsammans med andra entusiaster. Den ena gruppen föredrar chips och energidrycker, men jag vill tro att den andra har te och kakor. 

Så stort tack till alla skyldiga! 

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara garn du fått! De kommer att glädja många. Fick syn på bland annat Puro, det fina sjalgarn som Novita av någon konstig anledning slutade framställa. Det är så fint! Blir fina pannband och benvärmare också.
    Lycka till med utdelningen
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Så mycket fina garner. Ja du Maria din lilla grupp växer och växer. Ger ringar på vattnet och vem vet vad som kommer till framledes. Så mycket värme det blir av allt detta garn. Tur du har dina kurirväskor.

    SvaraRadera