måndag 1 september 2014

Loppisgarn - stora härvor


Just nu finns det fler loppisar i min närhet som saluför stora härvor garn i allsköns färger. Jag har känt på garnet och konstaterat att det troligen är akrylgarn. Akrylgarn har fördelen att inte klia och passa de som är allergiska för ull. Ofta går det att färga fibern i klara färger och det krymper inte i tvätten. Till nackdelarna hör att det inte värmer lika bra som ullgarn och att det "noppar sig" lätt.

En garnvän köpte in några härvor och vi gjorde brännprov och kunde konstatera att det nog var akrylgarn.

När jag nystade upp första härvan som vägde 250 gram fick jag snällt plocka fem nystan á 50 gram till lagret. (Bilden är usel, men pedagogisk, och får därför vara med :) Fem små härvor i en stor härva alltså.

Tyvärr torrfäller garnet färg så man kan bli mörk om händerna då man stickar. 

Det här ger lite begränsningar för vad garnet passar till. 

Jag skulle rekommendera mössor och halsdukar för vuxna och att den som gärna stickar upp något av detta garn tvättar produkterna innan vi skickar dem till mottagarna. 

Ofta kan man göra riktiga kap på loppis, men någon gång måste ju misstagen få slinka med. 

Ett garn med begränsningar, men som ändå får vara med. Det gäller att vara lite lurig bara...

1 kommentar:

  1. Det händer mig också. Och så får jag acrylgarn, men jag har kommit på ett sätt att förädla dem - jag virkar ett varv av dem i en mormorsruta, resten ullgarn. Då blir det i alla fall över 50 procent ull (för en sockgarnsrester och andra har ju polyester i sig).
    Och något större nystan kan få bli en mössa, med tydlig anteckning om att det är acryl.
    Undrar varifrån lagret med de där färggranna acrylnystanet kommit, för jag stötte på dem redan i våras i Esbo. Lät bli dem, för jag hittade riktigt ullgarn en bit i från. Den gången...

    Nancy

    ps. din nya vinjett är fin!

    SvaraRadera