måndag 1 september 2014

Räkna sockor

När socklådan svämmar över är det dags att se över storleksfördelningen. Bland oss garnmorskor finns det glada sockstickare som kanske vill veta vilka storlekar som behövs. Och jag är ju nyfiken själv. 

Sockorna mäts och storleksbestäms efter tabeller jag hittat på nätet.

 Vuxensockorna får storleken inskriven i skaftet.

Barnsockorna sorteras efter ungefärlig ålder. 
 
Vilka slutsatser kan vi dra av denna skattskrivning då?

Sockor i lager september 2014
Antal sockpar
12-19 cm långa ( 2 till 6 år)
61 par!
20-30 cm långa (7 år till gammal)
18 par
 
För det första: Det är kul att sticka sockor!
För det andra: Vi kan värma stora grupper barn i åldrarna 3-6  år.
För det tredje: Vi har varit så flitiga med sockor som är under 20 cm långa i foten, att det är dags att övergå till lite större storlekar, annars tar fötterna slut. 

Så här har jag gjort.


Jag har samlat ihop alla tunna sockgarnsrester i en låda.

Sedan har jag stickat en randig socka i taget i vuxenstorlek, här ca 39-40. Ingen blir likadan som grannen, men på något sätt passar de ihop i alla fall.

För att få liv i sockan stickar jag 10 varv av varje färg och är medveten om fästningsarbetet efteråt, men det tycker jag det är värt, för visst blir dom fina.

Så om du är en flitig sockstickare och undrar vad som behövs just nu så är det sockor med fotlängder över 20 cm och gärna också upp till 28-30 cm för män. 

Och garn finns i lager i många grovlekar som passar för sockor.

Känner någon sig riktigt äventyrlig så plockar jag ihop väskor med rester för restsockor, antingen Nalle med vänner (Vilma, Maija od) eller 7-bröder med vänner  (Ville, Janne od). Önskas tunna sockgarner ordnas även det.

Ta kontakt!
 

1 kommentar:

  1. Men jösses vilka vackra sockor. Allihop. Det måste vara kanonkul att plocka med alla dessa. Mäta och dona.
    Tänk så mycket vackert ullgarn det finns numera. När jag var barn fick man bara gråa ullsockor. Dessa kliade dessutom så man höll på att hoppa ur skorna. Men varma var dom.
    Jag blir varm och glad av alla vackra färger och att så många händer finns till att hjälpa. Fantastiskt.
    Heja alla er som stickar så fantastiskt fina sockor.

    SvaraRadera