tisdag 30 september 2014

Sisters Suomi/Finland - en återkommande julinsamling




Sedan några år tillbaka brukar jag bidra med gåvor till julpåsarna som den kristna organisationen Sisters Suomi/Finland delar ut till utsatta kvinnor i Finland. 

Insamlingsledare Jeanette Ljungars tar gärna emot gåvorna senast 16.11 för att hinna sammanställa julpåsarna. Om någon av er läsare vill vara med och skänka gåvor för detta ändamål kan jag förmedla dom, men behöver då få in era produkter senast en vecka före. Ska vi säga 7.11 så har vi lite marginal. 

Såhär ser deras önskelista ut
  • * nya, varma stickade sockor, vantar, mössa eller halsduk
  • * hygienartiklar (t.ex. shampoo, balsam, duschgelé, läppbalsam, body lotion, ansiktskräm)
  • * godis, nötter eller torkad frukt
  • * mindre plagg (t.ex. scarf, bomullsstrumpor)
  • * smycke
  • * penna, anteckningsbok

Själv tänker jag satsa på stickade sockor och handledsvärmare i år. 

Jag lägger upp en Systralåda i lagerhyllan så får vi se hur mycket det blir. 

Välkomna med! 

6 kommentarer:

  1. Himmel och plättar Maria man får ju ligga i som en utter för att hinna med i alla dina svängar. Men härligt skojigt är det.
    Något ska jag väl kunna bidra med.

    SvaraRadera
  2. Kära medgarnmorska! Vi är så många, så många som gärna gör gott. Jag önskar att ingen känner stress över alla möjligheter, utan att alla kan känna sig nöjda över sin insats. Klassikern "ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt" kommer väl till pass i dessa sammanhang. Just ditt hjärta omfamnar lätt varenda parvel så jag förstår att du fick ett himmelskt plättkalas i huvudet. Kram Bibbi! Du är en bra utter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej nej nej jag menade inte att jag stressade ihjäl mig. Men man avslutar ett arbete och tänker att nu kan jag sitta här med armarna i kors och bara jäsa. Men då vips kommer nya uppdrag som man inte kan låta bli att delta i.
      Det är inte stressigt utan bara rooooooligt ju. Men man måste uttra på så man hinner vara med på allt. Vem sjutton vill missa något. Inte jag *flaxar med stickorna*

      Radera
  3. Jag vill också vara med så att värma systrarna :) Vilka härliga färger lyser i Marias sockor.

    Seija

    SvaraRadera
  4. Nå väl. Jag har ett rostfärgat sjubröder. Om jag kan få en liten försändelse med grått och naturvitt sjubröder kan det bli några par sockor. Och så den där virknålen 6 då så blir det en eller ett par sjalar. Finns det någon diligens som går mot den lyckliga hålan nu snart? Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jen, om vi tar det via mejl så ordnar vi den saken. Tssss... "Lyckliga hålan" och jag vet precis vad du menar. :)

      Radera