torsdag 4 september 2014

Strömsöinslaget i repris


Efter inslaget i Strömsö om välgörenhetsvirkning i maj 2014 har jag fått välkomna många underbara garnmorskor och virkade koftor. Projektet med babylådor för asylsökande fick uppmärksamhet och det är många, många som tagit kontakt och vill vara med.

Jag önskar alla varmt välkomna!

På söndag, den 7.9.2014, klockan 17.15 sänds en repris på programmet i Yle Femman och jag tänker mig att det kan bli än fler som gärna sätter sig vid stickor och virknålar nu när höstkylan sätter in.

Här en länk till koftan som Lee virkade och skänkte till projektet. 

Aldrig trodde jag att arbetet skulle växa sig så här stort när jag gav den första gåvan. Vilken lycka att få vara med och göra världen lite bättre för medmänniskor. Det mår vi gott av. Det mår världen gott av.

När jag någon gång drabbas av tanken att det vi gör är så futtigt plockar jag snabbt fram en ny tanke:

"Vi stickar för Inrikesministeriet"

Och så rätar jag på ryggen och läser än en gång sidan om asylsökande och den "oundgängliga försörjningen" som vi är med och bidrar till.

Och det är inte bara kroppslig värme vi är med och ger, det är något större.

"Du är min syster, du är min bror och du är viktig!"

Länk till Arenan där programmet visas under begränsad tid.

1 kommentar:

  1. Futtigt?!
    Näru bönan det är det minsta det är. Ingen kan bära hela världens elände på sina axlar men man kan göra en liten del av världen bättre. Det du gör är stort. Jättestort. Dina insamlingar och ditt engagemang värmer många både stora och små. Och det är inte bara garnet som värmer utan även all omsorg och människokärlek som stickats och virkats in i plaggen. Omsorg och glädje lyser om de vackra lådorna som "låddamen" jobbat så mycket med för att göra dem fina.
    Man kan inte värma alla men de som blivit varma av insatserna härifrån är väl gott nog. Och det fortgår hela tiden. Fler och fler värms med dina färgexploderande lådor med omsorg.
    Små små steg är bra för då snubblar man inte. Så vi fortsätter värma världen på vårt sätt.
    Det är banne mig inte fjuttigt.
    Det är stort!
    Du är en god människa Maria.

    SvaraRadera