lördag 11 oktober 2014

Ålandsgarn


Lyckan att få nysta upp en stor 220 grams härva färgad Ålandsull, starta upp virknålen och se de mjuka färgövergångarna vandra över arbetet.


För visst blev den fin, min Ålandssjal. Den här behåller vi i familjen. Som längtansvärmare.

Garnet köpte jag på Skördefesten i fjol, alltså 2013, och den som inte besökt Skördefesten på Åland har missat något underbart. 

Detta är alltså min skördefest i år, för jag kunde tyvärr inte besöka den personligen just i år. Nästa år ska jag planera mitt liv bättre. Få se hur det går. 

Denna ruggiga lördag i oktober ska jag städa undan de sista spåren av sommarvärmen och plocka fram ljus och lyktor och hämta in mycket ved. Och sen kokar jag mig en kopp kaffe, sätter sjalen över axlarna och drömmer mig söderut. En liten stund bara...

Ha en bra dag vänner! 

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar sjal! Och jag inser att jag måste göra slag i saken och ordna en resa till skördefesten på Åland nästa år. Med så underbart garn i faggorna. Jag har tillbringat lördagen på en loppisresa och fyndat bl.a. sådana där söta bjölbyxor, en halsduk och "mönster" till en virkad mössa. Alltså en mössa, som ska få kompisar i andra färger. Och jag lyckades hålla fingrarna i styr, det blev bara ett nystan garn och en liten, liten påse med restgarner, ca 100 gram. Lite för att vara mig.
    Och transportsträckorna i bussen - det blev en halsduk till.
    Trevligt veckoslut!
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Den blev helt underbar den sjalen. Säkert värmande att ha inför vintern som kanske överraskar oss när som helst. Ha det gott!

    SvaraRadera