fredag 3 oktober 2014

En tisdag - inte vilken som helst


Här sitter jag och försöker hålla ordning på våra galenskaper, för det börjar likna det. Jag känner mig lite skyldig samtidigt. Som man bäddar får man ligga...

Det började alltså som en vanlig tisdag i slutet av september. Men slutade som en av projektets största lagerpåfyllningsdagar hittills. Ni får nog jobba hårt för att slå den här dagen.


Från södra Finland öppnades en stor låda sockor och annan ullvärme. Sockorna mäts och sorteras efter storlek.


Mer anlände per bil och sorterades. Utbyte mot garner så händerna inte skulle stanna.


Ännu en bil svängde in på gården och lämnade in gåvor och tog med sig mer garn. Mer på kommande alltså.



Mera ullvärme upp på borden, en snabb bild och så sortering.


Och med grannen några gårdar bort har jag ett avtal att jag hämtar då hon har fått ihop så "utställningsbordet" är fullt. Budet om fullt bord hade kommit tidigare, men jag kände att detta var rätta dagen för hämtning.


Att det dessutom fanns paket ända från Sverige i postlådan förvånade mig inte. Jag hade ju blivit van. För stunden.


Bibbi har skickat knappar som jag här visar tillsammans med övriga barnknappar jag har i samlingen. Lite roligt att tänka på att alla dessa saknar sin kofta eller mössa eller vad man nu kan sätta knappar på.  Knappar skulle jag rekommendera till riktigt små bebisar eller till de större barnen som förstår att inte sätta allt i munnen. Det finns alltså en mellanålder där knappar kan vara rent av livsfarliga. Inte för alla, men för en del.

Jag delar alltså ut knappar för de som gärna stickar knapprika plagg till projektet.Säg till!

Vi har alltså fart i maskineriet vänner. Under oktober månad har vi ännu tid att samla in för de vuxna på Mottagnignscentralen i Kristinestad. Och så är det också möjligt att skänka till Sisters Suomi/Finlands julpåsar via mej.

Jag får återkomma med mellanrapport om behoven när jag får överblick över läget.

Ni är fina ni!

Galet fina!

6 kommentarer:

  1. Det stora varuhuset, som det brukar kallas, när radioredaktörer inte vill göra reklam, har galna dagar. Du har absolut drabbats av en galen tisdag! Vilka härliga saker du fått! Och mer är på kommande. Tömde en låda på garn för vidare spridning och började fylla på med sjalar och halsdukar. Så innan oktober har blivit november ska lådan få åka hem till dig igen.

    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har luckor i hyllorna så kom an bara. :)

      Radera
  2. Men jösses vilka mästerstickerskor ni är alla som skänkt så fina saker. Så mycket färg, värme och omsorg.
    Jag blir faktiskt lite tårögd när jag ser på allt det fina. Dina projekt är välsignade i många meningar Maria.
    Det är tur att det finns så mycket godhet i världen ändå. Man får hopp för framtiden.
    Tack Maria för att vi får vara med på den här rsan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad svarar jag? Tacksamheten över alla medverkande är stor.

      Radera
  3. Maria. Skulle det hjälpa till om sockorna skulle mätas och sorteras efter storlek innan dom sändes till dig? Garnmorska kunde alltså tejpa eller fästa på annat - mycket vackert - sätt storleken av strumpan så att du kunta lätt ta bort (eller lämna kvar) storleken. Fast jag vet att du tycker ju om att sortera och vilken fin system du har!

    Seija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en bra ide, Seija. Fast som du skriver gillar jag sorteringen och med olika garnmorskor som mäter så kanske vi mäter på flera olika sätt.
      System är mitt mellan-namn ;)

      Radera