lördag 18 oktober 2014

Jakobstad och resten av världen


Jakobstadskuriren kom med mössor. Tio varma huvuden är värdefullt nu när temperaturerna börjar krypa neråt. Tyvärr syns inte neonfärgerna lika starkt som i verkligheten, men jag är helt säker på att det finns glada bärare som bara väntar på att få trycka ner färgglatt över öronen.


Även fötter ska hållas varma och här finns många storlekar. 


Extra stora traingelsjalar att kura in sig i när tryggheten vacklar. Jakobstad har talat.


Från resten av världen landade en fenomenalt fiffig halstub. Med grova stickor och mjukt garn läggs 34 maskor upp, sedan stickas 2r 2a resår ca 12 varv innan det stickas ca 10 varv rätstickning (och växlas mellan dessa) tills längden är lagom runt halsen. Ändorna sys ihop och halstuben sitter som en smäck. just för att man varierar maskorna blir det vågigt i kanten och ger mer volym och stadga. Jo, jag provade den med en gång. I smyg. 


Och från resten av världen kom också första paketet från Meija. Kiitos ja tervetuloa mukaan! (Tack och välkommen med!)

Vår leverantörskurir har vägarna söderut fler gånger de närmsta veckorna och jag tänker börja skicka iväg produkter nu redan fastän insamlingen inte är färdig. Det är så mycket att vi behöver ta det i portioner. Och kuriren har inte liten bil. Vilket betyder att ni gjort något fantastiskt.

Den som nu sitter alldeles sysslolös och rullar tummarna kan eventuellt börja tänka på benvärmare och handledsvärmare. Garnlagret är på upphällningen men jag jobbar på att få in finanser för fortsatta äventyr. Därför bjuder jag inte ut garner idag men har som mål att göra det om ett tag. Mer kan jag inte berätta just nu. 

Vi fortsätter alltså.


5 kommentarer:

  1. Fenomenalt är ordet! Både om det du fått in och halstuben. Det mönstret kopierade jag direkt till min samling! Jag har en del tjockt garn som jag nu får användning för. Det fanns fina mönster till mössor i Novitas vintertidning också. Och det bästa - numera kan vi prenumerera på den i svensk version - som tips till dem som inte kan finska så bra.
    Sista turen till svampskogen i dag - plockade djupfrysta trattkantareller (de fortsätter växa när det blir varmare, om jag nu lämnade någon kvar...) och fårtickor. De får bli sås i morgon, ska rensas bara de tinar. Så nu blir det mer tid för stickning, när svampskogen inte lockar.
    Stick- och virkglatt veckoslut!

    Nancy

    SvaraRadera
  2. Sådana halstuber har jag också stickat. Lätt som en plätt och värmer och gör det gosigt.
    Det är en riktig vitaminbomb man får när man traskar in här på din sida. Man blir glad och varm inombords när man ser allt fint som dunsar ner hos dig.
    Heja alla ni garnmorskor ni är fantastiska!

    SvaraRadera
  3. Meiju har stickad så fina strumpor och mössor. Och som "Bibbis.." skriver det är en riktig vitaminbomb när man kommer på din sida. Färger, bilder och varma tankar - man får allt på en gång.

    Garnmorskor är fantastika - Maria är fantastisk :)

    Seija

    SvaraRadera
  4. Så vackra saker!
    Så mycken omtanke!

    SvaraRadera
  5. Mönstret är fantastiskt! Första halstuben väntar på att sys ihop. Snabbt gick det också, och garnet torde passa för halsen - hälften ull, hälften soja.

    Nancy

    SvaraRadera