tisdag 21 oktober 2014

Socktoberkyla


Med 50 cm garn tillgodo fick denna restgarnsmössa hoppa med de andra mössorna som nu är färdiga för första leveransen.


Sockpar efter sockpar radades i lådor efter storlek.


I lådorna 1 o 2 finns sockor från ca 6 år upp till storlek 38. Och i 3an damstorlekar och i 4an herrarnas fotvärme. Det blev som så att jag inte lagade ihop "set" av allt ni levererat, det var för mycket som kunde bli fel storlek. Det är ju inte så att alla vuxna har samma storlek, och inte samma smak heller. Så nu får var och en plocka åt sig av det vi skickar.


Oktober är inte slut ännu och jag väntar in mera varor, så för er som ännu inte hunnit lämna in är det småningom dags att släppa ifrån er stickningen. Den behövs. Socktoberkylan har slagit till.

Kristinestads mottagningscentral har alldeles nyligen fått 50 nya platser vilket betyder att vi har några till att värma när de börjar anlända. Det kan vi väl hjälpa till med? Platserna bestäms av världsläget och vi är alla smärtsamt medvetna om att det skakar på många ställen nu.

Mängderna vantar, mössor, halsdukar och sockor är så stor att dagens sex lådor och två stora påsar får åka på förhand. Jag har kvar varor i hyllorna och kompletterar med en leverans till när allt har kommit in.

Själv sitter jag och huttrar dagarna i ända med pulsvärmare, benvärmare och yllesockor. Kroppen vill inte ställa om sig till vintertid.

Socktoberkyla.


1 kommentar:

  1. Socktoberkyla! Verkligen lämpligt ord. De första snöflingorna singlade ner när jag postade ett par brev för en timme sedan. För tidigt, i alla fall för södra Finland.
    Jag har också svårt att ställa in mig för kyligare väder, mer kläder etc. Men en fin sak är det med mörkare kvällar - det är så härligt att ända några ljus och titta på deras vackra, fladdrande lågor medan stickorna eller virknålen arbetar!
    Nancy

    SvaraRadera