lördag 22 november 2014

Garngåvor och inköp


Så här ser det ut i soffan i arbetsrummet när jag tar studiepaus från garnarbetet. Vi har fått ta emot garngåvor och färdiga produkter i stora mängder. Glädjefull möda återstår. Sortering och utdelning.


Dessa sockor och vantar får symbolisera den färdiga värmen som kommit in. Tack alla.


När grannkommunen sedan hade födelsedagsrumba i garnbutiken Ahkera Liisa (Flitiga Lisa) och jag fick plocka påsar fulla med kongarn och nystan så förstår jag att det på något vis är kopplat till att jag inte köpte något alls på mässan i Tammerfors. Balansen måste återställas.


Nya mjuka bekantskaper som snart ska få resa ut i världen och bli nåt stort. Eller litet.


Riktigt rejäl ull. Kli-garanti. Men alldeles underbart på rätta stället.


Och korvgarn. Kunde inte låta bli utan testkörde nya stora kroknålen och tre TV-program senare var en halsduk färdig.


Även en salig färgblandning Lett-Lopi ullgarn. Hela och halva nystan. Dom har redan kittlat fantasin, men uppdraget är inte färdigplanerat ännu.

Garnrummet fylls alltså på av både garn och färdig värme fastän jag har lågsäsong med garnuppdraget. Min tid har gått till studier och jag kan stolt meddela att jag klarade första examenstillfället av fem. Om allt går bra har jag en ny yrkestitel om ett år ungefär.

Kombinationen handarbete och studier passar mig utmärkt, för medan jag stickar får jag tänka igenom det jag just läst. Jag föreställer mig att jag blir klokare.

Kombinationen mycket garn in och ivriga bloggläsare är också utmärkt. Bloggläsarna får töja på tålamodet ett tag ännu, men det är nya uppdrag på gång bara den berömda påsen blir ihopknuten. Sätt med gott samvete tid på julklappar och städning. Ni lär märka när vi gasar igen.

Just nu är det tydligen tid för tankning. Garntankning.

6 kommentarer:

  1. Vilka härliga garner du har köpt och fått! Jag gick i stå i kväll, det blev bara några varv på halsduken i länkmohair (i går 60 cm), lika mycket på en virkad sjal, men i alla fall en och halv diagonalruta och några mormorsrutor. Jag tror jag måste tanka en eller ett par böcker för att komma igång igen. Och strunta i att få sjalarna klara till marknaden på lördag. Det finns ju lite annat att försöka sälja. Och det som inte går åt får åka norrut.
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Ja vi tar det lugnt och väntar. Under tiden blir det väl en och annan liten lappfiltsruta. Sjalen blev jättefin tycker jag. Hoppas du ska ha den själv för du skulle klä i den.
    Man blir glad av att se att så mycket saker strömmar in till dig trots att det är "lågsäsong". Du förstår att det finns ett behov av att vara behövd och att kunna hjälpa. På det sätt man kan. Det behovet fyller du hos väldigt många och det är vi väldigt tacksamma för.
    Så klart studierna går finfint. Du kommer att gå ut som klassetta och sedan bli ett ess inom ditt nya yrke. Så klart.
    Tjingeling bönan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en urbota positiv tro på att det vi tar oss för blir guld. Må det sedan vara garn eller studier. Ett skrattande tjingeling tillbaka bönan!

      Radera
  3. Förresten Maria, vad gör du med allt kongarn?

    SvaraRadera
  4. Grattis/roligt att du klara första examensdelen! :) Allt har sin tid, En dag åt gången. Kram Lena-Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack LM! Allt har sin tid. Stämmer så bra.

      Radera