torsdag 27 november 2014

Juldekorationer


Häromsistens samlade jag husets gröna nystan till en pysselkväll framför TVn. Idéer snurrade i huvudet och virknålarna var många.

Granar i lingarn efter ett mönster  inne hos Lebenslustiger (det måste betyda levnadsglad va?)


Här tre luftlätta granar virkade med olika storlek på virknålarna. Garnet är ett pyttetunt, barnkindsmjukt moln som råkar lossna i trådform från nystanet. Bilden ger inte rättvisa åt skirheten.






Små O-ringar från järnhandeln kan bli stommen för minikransar.


Helt vanliga gardinringar ger följaktligen lite större minikransar.



Och en riktigt stor krans av pälsgarn kan prydas med en liten. Den här kransen ska få bli mitt tack och min julhälsning till den skola som tog emot mig som studerande för första examensdelen. Och ett paket kaffe till K. Han gillar kaffe.

Till sist en liten hemlis:

Jag vill ha en julgran med bara garnprydnader. Julgranar, änglar, stjärnor, hjärtan, kransar och varför inte mormorsrutor. Jag har börjat tillverkningen och det får ta några år, för barnen vill ännu vara med och bestämma. Tyvärr väljer dom inte som jag. Men sen, när dom är stora, ska dom få se hur en gran ska kläs... Mohahaha...





6 kommentarer:

  1. Vilka kanonfina minikransar. Nu fick jag en hel flock friska idéer och en hel säck inspiration. Tack Maria.
    Jag tror din önskegran kommer att bli jättefin. Så härligt med bara garngjorda saker. Tror nog dina killar kommer att gilla din gran vad dom än säger nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sen ja. Men du skulle höra dom nu :) :) :).

      Radera
  2. Vilka fina idéer! Mitt kort postades i dag, jag behövde ladda limpistolen, dvs. jag ville inte värma upp den för ett kort, så det blev att virka en del först. Och fler kort ska det bli. Enda tråkiga är allt fästande...
    Jag tror jag ska virka en stor garngran, för jag kan inte ha vanlig gran. Då bara nyser jag.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde inte vara omöjlligt med en virkad gran. Men man får lov att virka utan julstämning ibland för att få den klar nån gång. På sommaren tex. Nysfri.

      Radera
  3. Härliga idéer! Jag vet precis vad som kommer att pryda åtminstone en del av mina julkort i år. Nu har det testvirkats en gran och en gardinringskrans och jag sitter och funderar på att virka in små pärlor som julgransbollar i nästa gran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pärlor! Jag provade med några små färgglada knappar, men mitt tålamod hade redan gått vidare till nästa projekt.

      Radera