onsdag 5 november 2014

Leveransdag och målgång för "Värma vuxna"


Jag har världens bästa uppdrag.

Jag får räkna, sortera, fråga mottagarna om behov, ta bilder, inspirera, öppna paket, packa påsar och lådor och bära ut till bilen.

Vi har under kampanjen "Värma vuxna" levererat följande till mottagningscentralen i Kristinestad under oktober och november 2014:
  • 164 par sockor över 20 cm, varav 24 par herrsockor inkom på slutet efter ett extra upprop (jag hittade 4 par till efter förra blogginlägget)
  • 97 mössor
  • 53 halsdukar och sjalar
  • 50 par vantar
  • 10 lite större filtar
  • 35 par tossor
  • bonuspåsar med tröjor, västar, ponchos, benvärmare och kärlek
  • 101 par sockor för barn under 6 år (blivande vuxna)



Hoppas innerligt att det finns något åt alla boende. Och är man liten och lekfull behöver man dubbla par sockor. Vattenpölar och snöhögar är till för att undersökas.

Nya människor är på inkommande och när värmen har landat och delats ut hoppas jag vi får veta om vi behöver komplettera. Håll stickorna redo!


Nu då?
  1. Ja, det skulle vara bra med några par herrsockor till. 


 2. Sedan ser jag från listan att vi kan göra fler par vantar (gärna vuxenstorlek) och så tror jag mössor för stora huvuden är bra att ha i lager.

3. Fler filtar är på gång, men vi kan gärna fortsätt sticka och virka fler lappar.
  • 18x18 lappar
  • mormorsrutor med tre varv som är ca 7x7 cm (tre varv för att de ska kunna virkas ihop till en större filt med enkel teknik) precis som till boklotteriet vi hade för ett tag sedan. Som ni vet kom det in 1000 lappar i ett huj, men det går många lappar till en filt så vi fortsätter med ett vinnande koncept.
4. Jag har en liten julgrej på gång i huvudet som måste få virvla klart innan den presenteras så häng med på bloggen den närmaste tiden.

5. Hela året, hela tiden, alla dagar tar jag emot stickad och virkad omsorg som får ingå i kommande leveranser.

Vi är olika som hantverkare. Vissa av oss njuter av maraton, långa löpsträckor, jämn lunk, uthållighet och långsiktiga mål. Medan andra av oss gärna springer korta löpsträckor, hoppar lite höjd och kastar en och annan kula, snabba insatser och många små uppdrag och kampanjer.

Och just för att vi är så olika är vi så bra!  Tillsammans!

Tack för att ni finns!

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga färger. Jag gillade filtarna skarpt.
    Tack för att vi får vara med.

    SvaraRadera
  2. Ingen risk att du blir utan mer värme att dela ut. Och inte lär det bli slut på lapparna heller - jag behöver bara titta på mitt restgarnslager. Förresten så håller min "mellanstation", en f.d. karamellburk i plast, modell större, som inhandlades på en loppis och var full med restgarner, på att svämma över. Så innehållet lär få åka norröver bara jag får en utlovad leverans med sockor.

    Det är så härligt att du vill öppna, sortera och packa om. Så får vi andra mer tid för stickning och virkning. Och framför allt så har vi hittat ett gott ändamål för det vi gör, i stället för att samla på hög bara för att det är så roligt att göra något.

    Hösthälsningar Nancy

    SvaraRadera
  3. "Bibbis blandning" och Nancy skriver "ut" mina tankar: det är mycket, mycket givande att kunna vara med i något som verkligen har betydelse.

    Seija

    SvaraRadera
  4. Ojojoj! :-) Vilken skörd av hjärtevärme! Fantastiskt....
    Hoppas glädjen blev stor :-D
    Kram Carol

    SvaraRadera