onsdag 31 december 2014

2014 i flera nötskal



Garnmorskornas tillsammansäventyr
  • Babylådor, 18 levererade under året, men flera färdiga i lagret i väntan på beställning
    • februari till Mottagningscentralen i Kristinestad
    • maj till Mottagningscentralen i Jakobstad
  • Övrig ullvärme
    • Mottagningscentralen i Kristinestad
      • Många leveranser till barnen och i slutet av året en rejäl påfyllning av värme även för vuxna
    • Sisters Finland
      • En återkommande insamling riktad till kvinnor i Finland.
    • Övriga mottagare
      • Till denna kategori hör gåvor av engångskaraktär. Vi har fått hjälpa en familj vars hus brunnit ner, försett en ny liten människa i behov med stickad värme, välkomnat en hel familj till Finland med yllesockor och jag har alltid ögonen och hjärtat öppet för fler uppdrag.

Knappmakerskans äventyr

Medial uppmärksamhet
  • Strömsö
    • Länken går till inslaget om Hexagonkoftan Lee virkade för projektet för inslaget om babylådorna har tyvärr gått ur tiden
    • Efter Strömsöinslaget i maj och reprisen på hösten har vi blivit allt fler garnmorskor som lånar ut våra händer för medmänniskor.
  • Bya Nytt, lokalbladet för Korsholm
    • i nummer 9/2014 berättades det om vårt gemensamma garnprojekt och min mans bibliotek
  • TV-nytt , nationella nyheterna på svenska
    • Garnaktivist är en bra titel
  • Fridsstjärnan, en jultidning utgiven av Missionskyrkan i Finland
  • Solfbladet, en lokal tidning för Solf
Garnsamarbete med lokala garnbutiker

Det är med stolthet jag har fått berätta om våra gemensamma tilltag genom bloggen Knappmakerskan för lokala butiksägare. Samtliga butiker har hjälpt till att välja bra garner och gett rabatt då jag gjort större inköp till projektet.  
Finns det fler butiker som vill samarbeta så tipsa mig. Jag skryter gärna för fler om vad vi åstadkommer.


Till sist några ledord på vers broderade av min farmor i hennes ungdoms dagar. Inte visste hon då hur mycket himlen skulle regna och ge solsken på hennes små korn.

Med tacksamhet och förundran har jag sett tillbaka på 2014. Tillsammanskraften och garnglädjen har vidgat cirklarna. Inget av detta hade jag en aning om i januari.

Snart kommer en ny januari och jag ger mig själv lov att drömma framåt. Men det får bli ett annat inlägg.

Tack för att just du är med!

2 kommentarer:

  1. Oj så mycket det har hänt under 2014. Vi hoppas att vi alla garnmorskor får vara hyfsat pigga och starka så vi kan göra 2015 till ett lika bra år.
    Genom din blogg vill jag önska alla garnmorskor och dig Maria ett Gott Nytt År.
    Och tack Maria för att vi får vara med och dela arbete och glädje med dig.

    SvaraRadera
  2. Så mycket du har gjort och alla vi har fått delta, tack för det. Tänk, Maria, att det är så många som hämtar inspiration här samt delar sina kunskaper. Och så fick vi ett namn också, garnmorska. Det kan man vara stolt och glad över.

    En garnvarm hälsning för Maria och för alla som är med oca alla som tänker att komma med.

    Seija

    SvaraRadera