söndag 7 december 2014

Andra advent och mera garn



Den andra advent. Jag öppnar paket och förundras över postgången. Tillverkade i Kista, Sverige, men postade från mitt älskade Åland. Tre par rejäla herrsockor, som kommer att välkomnas och delas ut så fort de levererats och en alldeles underbar stickad filt. En bård av rätstickning med solfjädersränder.


Alltid välkomna sockor. Om någon undrar så är det ungdoms- och vuxensockor vi behöver mer av. Allt över 20 cm är extra välkommet.


Jag hoppas ni ser mjukheten och glittret. Som mjuka moln ska dessa sjalar få värma och ge lite flärd.


Just nu är jag inne i garninskaffningsprocessen. Utdelningsgarnen har varit på upphällningen ett tag och så fort jag får in medel att köpa garn för så tänker jag till några varv extra. Så mycket av det bästa som möjligt. Detta kvalitetsgarn skulle passa utmärkt till tröjor för 2-4 år gamla barn. Och jag köpte det till riktigt bra pris.

Mer garn är på kommande. När jag var till Tammerfors på Hantverksmässan fick jag sällskap i bussen av Susanne som driver Susannes shop i Lappfjärd, Österbotten. Och ni vet hur det blir när damer som älskar garn träffas. Det blir samarbete. Så nu har Susanne plockat ihop ett helt paket med garner åt oss från sina lager. Jag lovade att vi kan ta hand om restfärger och udda nystan bara vi får lite rabatt. Och det fick vi!

Stort tack säger vi!

Inför julen säljer Susanne stora mängder julbonader i papper. Mitt öga känner igen motiven, men jag är helt obekant med traditionen kring dessa. Är det vanligt att ha en sån hemma? Eller fem?

Fridfull advent, vänner!

Kom ihåg glöggen.

Kära vänner. Jag fick höra om en lokal familj med många barn vars hus brunnit ner och en insamling för dem var öppen igår. Jag plockade ihop lite tonårskläder, men satte samtidigt med varsitt par sockor från vårt lager. Hoppas ni tycker att det är ok att jag gör så.

6 kommentarer:

  1. Maria med det stora hjärtat! Det är väl SJÄLVKLART att du får ge av det lager vi har bidragit med till familjen som förlorat sitt hem! Det gör väl ingen skillnad om de hjälpvbehövande förlorat hemmet i ett fjärran land eller i våra hemknutar. Lika tungt och svårt är det och de behöver all hjälp och allt stöd de kan få!
    Kram
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Bra gjort! ♥ ♥ ♥
    Hjälpte till med frakten osv.
    En härlig familj med stor otur.
    H. Marina

    SvaraRadera
  3. Minns hur mommo, som var från Nedervetil, dekorerade med tomtelöpare i papper varje jul i Lappträsk i Östnyland på 60-70-talet. Om det var en Österbotnisk el Nyländsk tradition vete katten. Som barn älskade man de färggranna tomtarna.
    Marina

    SvaraRadera
  4. Maria, du har fria, varma händer :)

    Seija

    SvaraRadera
  5. Du är i full frihet att ge till alla som behöver. Har en familj förlorat allt så är det självklart att du ska ge av ditt "lager". Det är ju till för alla.
    Bra gjort av dig Maria.

    Pappersbonader till jul hade mina släktingar när jag var barn. Samma år från år som man alltid kände igen och kände sig trygg med och blev glad när de togs fram. Dessa satt i köket ovanför spisen och ovanför bänken.
    Numera är de rariteter dessa gamla bonader och ganska dyra att köpa. Det finns dock nyproducerade till billigare priser.
    Nostalgi.

    SvaraRadera