fredag 5 december 2014

Mormorsfiltar och självständighetsrutor



Om ni minns rutorna från boklotteriet så kan jag berätta att de förgyller mina dagar, lite i gången. Den stora korgen med rutor står bredvid favoritfåtöljen (vem har kommit på ordet fåtölj förresten?) och medan jag eldar i köksspisen, dricker kaffe och sköter den allmänna övervakningen av hemmet inklusive katten hinner jag virka in några rutor. Är kaffet extra gott blir det fler.


Då är det extra roligt att få ta emot en hel hög med nya lappar tillsammans med kära julhälsningar och skattskrivningsuppgifter. Kanske är detta skatten? Restskatten? Av restgarner?


Även nästa postförsändelse som öppnades innehöll rutor och texten:
"Och hoppsan! Plötsligt tyckte två mormorsrutor att de skulle med till Solf de också."

Dessa får bli självständighetsrutor, för den 6.12 firar Finland sin Självständighetsdag. Det betyder att vi själva bestämmer i vårt land. Då passar blåvita rutor bra.

Mina killar pratar redan om när Finland ska fylla jämnt 100, år 2017. Den dagen ska firas med besked. Det är de helt överens om. Självständigt bestämmande. Som rutorna som ville till Solf.

Grattis Finland! Och samtidigt ett stort tack till alla som var med och kämpade och byggde upp vårt land. Nu är det vår tur att bygga vidare.


1 kommentar:

  1. Hoppas du och din familj haft en härlig Självständighetsdag.
    Så fina dina filtar blir tycker jag. Alltid roligt att se dina bilder och läsa dina texter.
    Fira vidare nu.

    SvaraRadera