tisdag 16 december 2014

Packad och glad

En garnmorksa hade under många år fyllt påsen med delar till drömfilten, men när livet ställdes om för ett större uppdrag fick vi äran att färdigställa den.

Vill ni veta vad jag kommit fram till? 

Vi är bra på att ta tillvara och förvandla "övergivet" till värme och hopp. 

Vi har bara olika uppdrag i processen.


Tunntunna garner tillsammans och med färgöga kan blandningarna bli skönheter. Jag får en marin känsla av den här kombon.


Något lugnare färger kan "pimpas" med ränder som blir stilfull värme för en vild femåring. Eller hans syster. Eller granngrabben...



Men det allra allra bästa är när sparade lappar efter en älskad mor vars händer slutat sticka får bli något meningsfullt. I dessa lappar ligger många års erfarenhet, tillvaratagande och kärlek. 

Tack till alla som skänkt lappar och filtmaterial. Och ett specialtack till filtmonterarna. Roshilds liga i Solf har gjort många filtar, men vi har en garnmorska i Vasa som med tålamod och färgöga monterar filt efter filt. Jag förde mer material till henne idag i samma veva som jag tog emot filtarna som är på bilderna.

Nypackad och glad kan jag meddela att  i morgon åker "tomten" iväg med 18 filtar som värmer livliga barn och kanske någon vuxen.

Så vi fortsätter med lapptillverkningen i alla former.

För att vi kan!

6 kommentarer:

  1. Det måste vara en fantastisk känsla att få lämna över så många fina filtar.
    Kör försiktigt på din tomtefärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vinkat av eminent skäggig chaufför tidigare idag. Han lovade köra försiktigt, men du vet hur vådliga svängar det kan bli runt skorstenarna.

      Radera
  2. Så underbart! Du inspirerar så många av oss! Under 2015 ska jagockså skicka paket åt dig. Det är mitt nyårslöfte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Såna löften gillas!

      Radera
  3. Vilken lycka att se remsorna som mött mig i skåpen (och flyttat tre gånger...) monterade och klara att värma någon frusen! :) Tack för gott samarbete både montör och distributör. :) (Det där med det större uppdraget har jag bara kunnat skylla på 1,5 av de 15? åren som stickningen varit klar....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som väntar på nåt gott...

      Radera