fredag 12 december 2014

Skåptömning eller...?


Jag vet inte vad jag tänkte där i slutet av oktober när jag trodde att vi fått ihop så mycket att det skulle bli lugnare i november och december. Kanske tänkte jag att garnet var slut och julstädningen skulle ta garnmorsketid.

Det är bara att tänka om för ni har tydligen skåptömning på gång. Eller så är det julkänslan och givmildheten som hör årstiden till som fyller er. För det kommer in stickat och virkat mest varje dag. Tillsammans med julhälsningar.

Dagen har spenderats med rumpan upp till 50%.

"Vad finns det i den här påsen då?"

Jaha, jaha, sju par sockor till. En tröja. Jojjo. Några par vantar. Härliga mössor. Filtar, både stora och små. Siddu. Tio par sockor till. Restgarnslappar och mormorsrutor. Jaha, jaha. Ännu mera...

Sortera, packa, skapa utrymme för nya påsar och lådor.

Inte nog med det. Många nystan har lämnat huset för nya äventyr.

Det betyder att vi har bra fart.

Låt oss fortsätta.

5 kommentarer:

  1. Jag tror att vi som "håller på så här" inte berörs mer av att det är juletid utan vi funkar likadant året runt.
    Och med dina insamlingar blir det ju ännu roligare eftersom vi får se bilder och får rolig trevlig text till. Det gör att man vill ännu mer.
    Vi alla tillsammans skapar ju faktiskt små underverk. Vi är alla delaktiga i något stort. Dessutom är det terapi för själen att handarbeta och veta att det kommer till behövande som verkligen uppskattar gåvorna.
    Så oss lär du nog inte bli av med serru bönan.

    SvaraRadera
  2. "Bibbis blandning" skriver ännu en gång så bra: vi ser som vackra bilderna med en rolig text. Så fint Maria skriver ut vad vi tänker. Och terapi är det, att vara "garnmorska" och vara med i allt het här. Tack, tack och tarck.

    Seija

    SvaraRadera
  3. Instämmer. Dessutom är det MYCKET roligare att virka och sticka än att städa... Det kan man göra i lampans sken, medan städresultatet blir bättre om det är dagsljus. Men det sistnämnda är en bristvara i dessa dagar, skymning är väl det närmaste vi kommer mitt på dagen. Då är det bra att ta ett färgglatt garn och veta att någon så småningom får glädje av det garnet förvandlas till.
    Nancy

    SvaraRadera
  4. En fråga till Maria. Du skrev att en del av restgarnsfiltarna var lämpliga för barn upp till fem år. Kan du ge ungefärliga mått för en sådan filt? Jag har hittat ett lätt mönster, men vet att det blir för tungt att virka en fullstor filt. Och så tror jag att det behövs filtar i mellanstorlek också, inte bara för småttingar eller fullstora.
    Och det har blivit ljusare här - vi har fått snö under natten. Eller snöslask, men i sådana mängder att marken är vit.
    Trevlig tredje advent!
    Nancy

    SvaraRadera
  5. Angående folk som "håller på såhär" så tycker jag det är bra folk. Vilken lycka att känna flera likasinnade.
    Angående filtar så har jag länge finurlat på ett inlägg om storlekar och tekniker, ja fler inlägg för att vara korrekt. På kommande alltså. Storyn måste ta form först.

    SvaraRadera