tisdag 9 december 2014

Sortera garn


Vi får garngåvor. Jag har öppnat dörren för (nästan) allt i trådväg och ratar sällan garngåvor. Det betyder samtidigt att det kommer in även sånt som kanske gör sig bättre i andra projekt än vårt.


Men med tålamod och fantasin flödande kan jag sortera och fördela potentialen.


En garnvinda är nog ett måste i denna restgarnsbransch. En bra investering. Som dessutom ger högerarmen motion. Det gäller att göra lagom många nystan per dag bara. Träningsvärk är ingen höjdare.



Beroende på garnets kvalitet och mängd sorterar jag för olika ändamål.

  1. Det som kan bli värme för "våra små" tar jag med glädje vara på.
  2. Det som kan användas för uppmärksamhetsprojekt, som garngraffiti får också en egen låda.
  3. Framtida sysselsättningprojekt har en egen låda. Här tänker jag på att bygga upp en materialbank för kursverksamhet för tex kulturträffar med tex flyktingar där vi får lära känna varandra genom att utbyta tekniker och traditioner kring garn och trådar. Tänk också om vi skulle få vara med och förse dessa väntande händer med meningsfull sysselsättning. För den som vill alltså.
  4. Lågstadieskolor i nejden som har begränsat med medel för materialinköp får också sin del. Min filosofi är att den nya generationen garnmorskor måste få experimentera fritt med mindre begränsningar kring materialen. Tänk om vi i förlängningen kunde få igång ett samarbete där barnen fick vara med och värma omvärlden. En filt per skola?
  5. Garn till samarbetsparners i utlandet. Organisationen Hoppets Stjärna har många kontakter i tex Lettland dit de för hantverksmaterial för barn och ungdomar.

Det är mycket färger och kvaliteter. Det är mycket små snuttar. Det är mycket damm.

Men tillfredsställelsen att se övergivet material ta sin plats här i världen övervinner all muskelvärk och alla nysningar. Allra bäst flyter sorteringsarbetet ute på verandan till fågelsång och björkars sus, men just nu är det faktiskt inomhus som gäller. Bra julmusik, lite glögg och tända ljus ger också flyt.

Finns det fler vägar för restgarner som jag inte tänkt på? Tips tips tack!


3 kommentarer:

  1. Vilka fina uppslag du har! Jag har inga fler tips att bidra med, de garn jag inte själv kunnat använda har jag gett vidare till loppisar, sådana som använder de pengar de får in till goda ändamål. Samtidigt passar jag ju på att kolla om de har fått in något vettigt garn, så det brukar bli så att jag lämnar in en kasse och kommer ut med en annan.
    Och garnvindan är bara absolut nödvändig! Ibland får jag lust att nysta upp ett nystan på nytt, bara för att det är så roligt! Men damma gör det ju, så jag brukar försöka spara sådant tills jag kan göra det på utomhus. Men dit är det några månader än, så...
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Bra idéer med garner tycker jag. Själv har jag lämnat små nystan till ett dagis och jag funderar på om man inte kan lämna till lekterapin på lasarettet också.

    SvaraRadera
  3. Toppenbra lådor!
    Och det där att ha som träffar med just de vi värmt är en underbar idé som jag går och ruvar på... Så många rumänier sitter just nu i Sverige. Sysslolösa hela dagar för att förhoppningsvis få in en hundralapp (10€) per dag. Men tänk om de kunde sticka/virka/ slöjda något både för att få tiden att gå och att kunna sälja/ ge i utbyte för den slant som ges. Vilket lyft för hela människan! Fast just nu är det inte läge för stickande utomhus.. Inte heller att sitta still timmarna i ända. Arma människor! Ruvning fortsätter men måste snart kläckas!
    Kram Carol

    SvaraRadera