måndag 19 januari 2015

Epidemin sprider sig


Sticksjukan eller den såkallade garninfluensan har drabbat Jakobstad och Vörå. Södra Finland har gått in i stabil fas.

Det är inte så farligt som det låter för jag får med glädje berätta att det startats två nya lokala grupper på en vecka.

1. Det är Annika som har tagit Jakobstad med omnejd som sitt uppdrag. Hon har varit med länge i svängarna och är den som startat Facebookgruppen Välgörenhetsprojekt i Svenskfinland. 
Nu finns alltså den nystartade bloggen Garn-omtanke som ska få fungera som informationskanal för de som bor nära Jakobstad och gärna stickar för Mottagningscentralen i Jakobstad. Även andra värmeuppdrag av lokal art kan dyka upp längs vägen så det gäller att följa med i bloggen.

 2. Även Vörå med omnejd har fått en lokal grupp som Caroline tar hand om. Den gruppen siktar in sig på Mottagningscentralen i Oravais, men även andra behov kommer att fyllas. Carolines blogg heter Hjälpvärme och ska fungera som informationkanal för de som vill vara med och arbeta för det.

3. Jag vill också påminna om Sannas grupp i södra Finland. Sannas blogg heter Göra någon varm och riktar sig de lokala behoven kring Ekenäs med omnejd. (rätta mig om jag har fel Sanna)

Jag kommer att lägga in en flik här i bloggen som gör det lätt att hitta lokala grupper och deras kontaktuppgifter.

Det betyder att alla som varit med och bidragit till äventyren hos Knappmakerskan nu kan fundera på att stöda ett lokalt initiativ. Bor du närmare någon av de andra grupperna? På så sätt kan vi hjälpa flera och tiden för administration växer sig inte för stor för de ansvariga. Och så kan portokostnaderna omvandlas till garn.

Knappmakerskans äventyr kommer självklart att fortsätta helt i samma anda och vi välkomnar nya garnmorskor med!

Låt garninfluensan sprida sig!

3 kommentarer:

  1. Jag -Sanna- (alias Salix) bor i Ingå, men värmen vi nu samlar in för jag till Ekenäs sjukhus. Jag får in saker från Ingå och Kyrkslätt, men hoppas på att även Sjundeå, Karis och Ekenesborna också skall vakna upp.

    SvaraRadera
  2. Kanske vi också hittar något mångsidigt projekt i östra Nyland. Som bäst stickas tågsockor till Borgå BB.
    Sorterade nyss mina garn och fick en hel hög tomma fruktpåsar etc. och tre kartonger fyllda med garn (det finns alltså "några" från tidigare). På ett av nystanet fanns en fin text (översatt från engelska) Obs! Stickning kan förorsaka beroende
    Så rätt så. Och smittsamt. Garninfluensa är ett bra ord.
    Lycka till alla nya grupper!
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Ditt initiativ Maria ger större och större ringar på vattnet. Det gör mig glad och jag är tacksam att jag hittade just din blogg när jag själv började blogga. Allting har en mening......så enkelt är det.

    SvaraRadera