måndag 5 januari 2015

Fråglöshet


Jag var i kontakt med Annica och frågade vad det fanns behov av just nu. Precis i rättan tid för hon hade behov, men hade inte riktigt vågat fråga oss. Hon tycker nämligen att vi gör så mycket att hon inte täcks fråga efter mera. 

Det behöver hon bli botad från. Fråglösheten alltså.

Vi vill ju göra mycket och vi vill ju göra det som behövs. Det betyder att hennes uppgift att hålla koll på behoven och berätta för oss är mycket viktig. Hur ska vi få henne att släppa lös frimodigheten? 

Så just nu: 

VUXENVANTAR
BARNVANTAR
HALSDUKAR (mest herr)
BARNTRÖJOR ELLER KOFTOR, 2-4 åringar, både flickor och pojkar

Det fanns behov av någon babylåda med pojkfärger och det har jag färdigt packat av våra tidigare gemensamma insatser. Och jag vet att det kommer mer till just babylådorna i jämn takt. 

På onsdag hämtas första leveransen tröjor från Korsbäck och mer garn förs dit, men jag vet att många av oss hellre stickar mindre projekt som vantar och halsdukar. Ingen insats är för liten. Kom ihåg det! 

Vågar vi säga att vi är igång igen efter julen nu då?  Chokladen är slut, vardagslängtan vaknar till liv och siktet är inställt på att överleva kylan. 

Tur vi har ullvärme! 

9 kommentarer:

  1. Mina stickor är tomma just nu, så jag skulle kunna sticka vantar eller en tröja. Skall fråga mina stickor vad de vill sticka.
    Hur stor är en tröja som passar 2-4 åringar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tippa mellan 1-åringsstorlek och 5-åringsstorlek. På ett ungefär. ;)

      Jag brukar titta på något Dropsmönster, dom har ofta måtten utskrivna med bild.

      Radera
    2. Ok, då blir det säkert bra! Mina stickor började sticka på en femtimmarskofta modell 40 maskor vid start, inte 33 som mönstret säger.
      Men nu jamar den kloka katten att det är dags att krypa ner under täcket och kurra i takt med honom.

      Radera
    3. Tröjan tycks bli ganska stor :) Passar säkert en 5-åring kan jag tänka mej. Ärmarna fattas ännu, dom ska jag sticka så att dom växer i takt med armarna.

      Radera
  2. Jag ska kolla om det finns halsdukar i lagret, jag lyckades placera några i ett julprojekt här i Sibbo. Om det inte finns färdiga så lär jag hittade både garn och stickor. Och sockor har jag här av Solveigs fabrikat, så bara K-affären öppnar i morgon blir det en tur till posten (den är postombud) och jag inhandlar några stora kuvertpåsar. LIka bra att köpa fler samtidigt och inte bara en åt gången.
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Oj så fint Du Maria kan uppmuntra oss att fortsätta :) Du har faktiskt så många gåvor, Du. Det är så roligt att läsa om den kloka katten som (Salix) som jamar när man ska ha paus och att Nancy köper flera kuvert på en gång... Det hela smakar livet. - Jag kommer nog att sända lite va jag har fått färdigt, men det är så bra att någon säger va som behövs mest.

    Seija

    SvaraRadera
  4. Vår post har igen förstått det där med marknadsekonomi annorlunda än jag Om en produkt går dåligt åt brukar man se om priset borde sänkas. Så icke posten i Finland. Eftersom allt färre skickar brev, höjs portot från början av februari. Efter det kostar förstaklassfrimärket 1,10 euro och andra klass en euro. Så alla ni som brukar skicka brev till Maria - passa på och gör det i januari. Och köp förstaklass- eller andraklassfrimärken nu - de är ju helt användbara också efter höjningen. Se bara till att det står 1 kl eller 2 kl på frimärkena, inte ett exakt värde.
    Nancy

    SvaraRadera
  5. Bra att du Nancy påminner om frimärken! Ska till posten i morgon, får "bunkra opp" då!
    Margareta

    SvaraRadera
  6. Nancy, tack. Det lönar sig att köpa frimärkena innan första februari :)

    Seija

    SvaraRadera