torsdag 22 januari 2015

Nästan ett helt får

  
150 g Salto (Virgin wool, 2 mm) och 3x50g Fauna (Ull, 3-4 mm)

Rikedom kräver god förvaltning.

Nu är vi rika igen.

Nu ska vi förvalta bra igen.

700 g Florica (ull, 3-4 mm)

En garnmorska bland oss har rensat lagren och vill ha hjälp att värma världen. Vi söker villiga händer.

200 g Peer Gynt (Pure wool, 2½-3mm)

Om man drabbas av garderobsvärmarhärvor ska man precis som vår donator tänka på att om vi hjälps åt så kommer värmen till nytta. Varma garderober i all ära, men nog slår varm medmänniska lite högre.

225 g Daletta (Pure new wool, 2½-3mm)

Det har funnits påbörjade projekt som har fått återvända till drömlandet. Gamla drömmar. Nu är det nya som gäller.

850 g Fauna (ull, 3-4 mm)

Flera garner finns i större mängder så att det räcker till vuxenplagg till och med.

1000 g Terra (ren ny ull, 5-6 mm)

Aldrig tidigare har jag haft makten och samtidigt ansvaret över så här mycket kvalitetsgarner på en gång.

Nu gäller det att tänka till.

Alla garner är 100 % ull. Det betyder massor av värme. Hurra!

Det betyder också att inget av garnen passar till sockor som behöver polyamid som kompis för att hålla bättre. Och så blir de färdiga produkterna känsliga för hårdhänt tvätt.

Själv har jag tvättat mina egna ullplagg i tvättmaskinen på ullprogrammet och det har gått bra, så nog ska vi få fram tvättråden till mottagarna på bästa sätt.

Jag tänker på koftor, sjalar, filtar som inte behöver tåla samma nötning som sockor.

Kom gärna med förslag på vad som kan vara god förvaltning för dessa garner och skulle du själv vilja sätta händerna (tänderna) i något av detta så ta kontakt via mejlen så kan vi försöka hitta lösningar för ett möte. Tänk på att garnen finns i Solf, Österbotten, Finland just nu.

Stort tack medgarnmorska! Tryggt att veta att du har mycket garn kvar ändå.
Hoppas detta inspirerar till garderobsvärmarsökningar och garncirkulation.

Nästan ett helt får?

Kanske inte, men lite överdrifter kryddar vardagen.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle kanske kunna tänka mig att sticka nåt rätstickat utan tankearbete medan jag läser på tenter. :) Kanske en filt eller halsduk? Men i så fall helst av det vita tjocka. Men då behöver jag få hjälp med nystningen. Går iofs att göra med handkraft också. :) Samtidigt har jag många andra projekt på gång och saker jag skulle vilja göra så om nån annan armbågar sig fram stiger jag gärna åt sidan.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin gåva du fått! Det ska väl på webben finnas tvättsymboler som kan kopieras och skrivas ut och fästas vid det vi gör i helylle som inte tål vanlig maskintvätt.
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint och värmande. Så himla bussigt att ge så mycket garn. Kanoners. Säkert kommer det flinka fingrar som gör underverk med stickorna och virknålarna.Heja alla er!

    SvaraRadera