söndag 18 januari 2015

Projektväskans återkomst och andra viktigheter

En av projektväskorna lämnade lagret med några nystan garn bara för några veckor sedan. Det är inte alltid jag är hemma då väskor och påsar anländer till gården, så denna väska hittade jag hängande på handtaget till ytterdörren.  Jag måste nog fundera ut ett vädersäkrare inlämningsställe. Vi är så många och så flitiga.


Ett av de senaste uppropen gällde tröjor till barn. Och när garnet inte räcker till fler tröjor förvandlas det frimodigt till mössor och halsskydd. Underbart. 

Och pippimönster är en klassiker som verkligen har fått blomma ut senaste åren. 


Påfyllning till lapplådorna.


Påfyllning till strumplådorna. Och alla halsdukar är så välkomna. Denna stickare har uppmärksammat ett tidigare inlägg om vita/neutrala hjälmmössor och stickat hela fyra stycken. Jag får återkomma till dem igen, för dom behövs verkligen. 


Extra stolt blir jag då jag får ta emot det som eventuellt blir de sista alstren från ett helt liv i handarbetets tecken. Händerna kan, men den viktiga synen sviker. Dessa små lappar ska jag vara extra noggrann med att de får bli nåt stort. 

Halsduken däremot är stickad med full syn. Och full noggrannhet. Beundransvärt.

Unika liv, unika maskor.

Tack för att ni finns.

9 kommentarer:

  1. Jag blir så glad när jag läser din blogg. Du gör ett värdefullt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin för uppmuntrande ord!

      Radera
  2. Du skriver att du vill ha vita hjälm-mössor. Vill du också ha hjälm-mössor i olika färger? Har några på lager som jag kan skicka dej om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta finns det en mössa som passar till dräkten i babylådan, men sällan två som vi alltid skickar med. Därför tänkte kag bygga upp ett lager med neutrala/vita, men det betyder ju inte att hjälmmössor av annan färg inte skulle vara välkomna, de kan ju passa ypperligt bara rätt dräktfärg kommer in. Vita är för att göra det enklare.

      Radera
    2. Ja då förstår jag varför du vill ha vita! Skall skicka 2 vita, 2 ljusblåa och en rosa/vit åt dej i nästa vecka.

      Radera
  3. Vilken fantastiskt vacker transportväska, säger jag, som inte riktigt lyckas samarbeta med symaskinen, trots att vi tränat ihop i över 40 år... En rak gardinsöm är det krångligaste jag klarar av.
    Mer lappar är på kommande.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väskan är inköpt på lokal loppmarknad för "huisiga" 2€.

      Radera
  4. Det är helt klart den vackraste projektväskan som jag har sett! Om du skulle ha någon aning om var man kan finna dessa så vore jag otroligt tacksam! Jag blev som förälskad när jag såg den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just denna väska är hittad på loppis för en liten slant. Precis som du blev jag förälskad direkt. Vi får hålla ögonen öppna tillsammans för skulle vi hitta källan vore det inte tokigt med fler. Jag tycker någon har nämnt att det går att göra bildsökning... Kan inte själv.

      Radera