onsdag 28 januari 2015

Vi delar med oss av vårt överflöd


Babylådorna firar två år och det är med stor tacksamhet jag blickar tillbaka och förundras över hur flitiga vi varit.

En inventering i lagret har visat att just babysockor för pyttefötter finns i stor mängd. Jag kan riktigt känna känslan när man får sticka sådana. Varmt och kärleksfullt. Vi är många som bidragit till pyttesocklådan som nu börjat svämma över.

För att vi inte ska behöva sluta sticka pyttesockor har jag tagit ett drastiskt beslut. Jag har tagit av vårt överflöd och packat en låda med sockor och några par småvantar som fått åka till den insamling som sköts lokalt på finskt håll här i Vasa. Här en länk till deras facebook-sida.

Sockorna skänks  till Vasa Centralsjukhus, förlossningsavdelningen och avdelningen för för tidigt födda där det finns många små fötter att värma.


Jag hoppas ni samtycker till detta tilltag, för det betyder att vi får fortsätta sticka pyttesockor samtidigt blir det lite mer balans i lagren.

Insamlingen har ett trevligt inlämningsställe i Vasa som är väl värt ett längre besök.

Café Ylikiva! (fri översättning: Café Jättekul!) är ett café med rum för människor mellan borden, lekhörnan är stor och stämningen påminner om ett vardagsrum.

Och ett café som ställer upp som inlämningsställe för välgörande ändamål har ett hjärta utöver det vanliga. Heja Ylikiva!

3 kommentarer:

  1. Du har ju helt fria händer att göra vad som är bäst. Det är väl kanoners om vi kan hjälpa till på fler håll än ett. Vi vet ju alla att du är duktig på att fördela så jag har då inget emot att du ändrar riktning på försändelserna. Allt kommer ju till nytta ändå.
    Kanoners bönan. Jag hejar på dig!

    SvaraRadera
  2. Håller med Bibbi, klart du kan dela ut sockor också på annat håll.
    Och så till det jag föreslog i ett tidigare inlägg. Tidningen Pirkka kom som gratisutdelning i går och jag letade efter garn. Bingo! Citymarket ger 20 % rabatt på 7 bröder och Isoveli (storebror) med K-plussa-kortet. Det betyder 3,59 för enfärgade nystan på 150 g av 7 bröder och 3,19 för motsvarande 100 grams nystan av Isoveli. Dessutom bomull-bambuviskos för 2,15. Lämpar det sig för tvättlappar till lådorna, Maria? Dessutom Puro Batik för 3,20 (flamfärgat), men det garnet är 100 % akryl.
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Bibbi on Nancy. Va bra att du hittar på fler vi kan hjälpa och glädja.

    Seija

    SvaraRadera