torsdag 12 februari 2015

Att montera krokade remsor


Jag krokar remsor framför TVn. 58 varv i varje remsa. En udda tråd får slingra sig med och gå genom arbetet vart tionde varv. Då är det lättare att hålla räkningen.


Med stor virknål och stora maskor fäster jag ihop remsorna så att varje varv får en maska. Remsorna går lite omlott och kedjan av maskor blir som en dekoration. 



På baksidan blir det däremot bara små riskorn på rad men en snygg kedja bildas av ena remsans kantmaskor.


Krokning med omslag ger en tjock och luftig filt med snygg fram- och baksida. Det är viktigt att virka ihop remsorna med stora maskor så att den fortfarande är mjuk och följsam i alla riktningar. 

Mitt lager av 7-bröder i allsköns färger börjar vara på slutrakan. En mångårig samling har fått bli flera filtar. Ännu har jag några idéer jag vill prova och det får jag. För TVn funkar ännu och jag har paxat soffan. 




2 kommentarer:

  1. Tack Maria nu vet jag hur jag ska göra när jag är klar med mina remsor. Det blev fint tycker jag och jag blev glad när jag såg att du också använt dig av olika breda remsor.
    Jösses så mycket jag lär mig här. Tack tack.

    SvaraRadera
  2. En så fin ide, Maria. Ha en trevlig "Ystävänpäivä" :)

    Seija

    SvaraRadera