lördag 21 februari 2015

Gröna sköna


Om man ger tydliga vinkar om hjälmmössor så kan det bli såhär. Och jag njuter. Och funderar. Babylådorna flyter på. Vi kan inte öka takten innan vi hittat fler bebisar. 

Har vi kapacitet att värma andra människor? Vilka i så fall? Med vad i så fall? 

För när jag ser potentialen i era händer och i allt som kommer in skulle jag önska att vi verkligen kan förvalta det väl. 

Nätverket av garnglada växer och jag får till min glädje inbjudningar till stickgrupper i nejden för att berätta om oss garnmorskor. Fast garnmorskor är vi ju allihop ändå, men jag får berätta vad vi kunnat  bidra med via en blogg och hoppas på att det smittar. Att fler vågar börja. 

För behoven finns.

Fråga på åldringshem, hemvården, mottagningscentraler, sjukhusen, missbrukarvården, socialen. Fråga vad som kan behövas i värme- och hantverksväg och hur de i så fall önskar att gåvorna överlämnas. Det vi gör behöver vara behovsgrundat. 

Det kan kännas övermäktigt när man tänker på alla behov, men tänk istället på att fyra garnmorskor tillsammans kan bidra med sockor för en missbrukarvårdsenhet. Och fyra till kan bidra med benvärmare till ett åldringshem. Under ett år. Eller flera. 

Det är tillsammanskraften som gör det. 

Att sprida omsorg. Bonusgärningar. Det lilla extra. 

Det mår vi alla bra av. 

6 kommentarer:

  1. Vad du än hittar på och vad du än behöver så lovar jag dig att vi hänger med. Vi mår så bra av att veta att det vi tillverkar med våra händer kommer till behövande frusna. Jag skulle vilja att något går till gamla människor som kanske inte har några anhöriga kvar eller har anhöriga som inte bryr sig. De som blir sittande i sina fåtöljer, funderandes på den tid som varit. Som är ensamma och frusna. Då kan en varm trekantssjal värma både kropp och själ.
    Jag är så glad att jag får vara med på allas vår gemensamma resa i välgörenhetens tecken.

    SvaraRadera
  2. Sju fina gröna hjälmmössor - precis som 7 bröder. Och så en Venla, den vita. Fast garnet i det här fallet är inte 7 bröder, utan något mjukare - kan jag ana.

    Seija

    SvaraRadera
  3. Handledsvärmare är bra för äldre som ofta är så kalla om händerna, så det passar bra att ge till hemvården och åldringshem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra grej. Då borde det vara ganska skönt med benvärmare också eller vad tror du?

      Radera
    2. Det blir säkert riktigt bra.

      Radera
  4. Och där vurpade jag igen. Såg inte att det faktiskt stod om benvärmare i din text Maria. Nåja det är i alla fall en god ide och tillsammans med handledsvärmare som Anonym skrev om så borde det ge go värme.

    SvaraRadera