onsdag 4 februari 2015

Halvvägs till åttioåtta



Varje februari de senaste 20 åren har jag uppvaktats med tulpaner. Fast ibland har jag fått påminna om att det ska uppvaktas. Med åren har det börjat flyta bättre och bättre.

Så nu står den där, buketten i blandade färger, som påminner om att jag mognar och är halvvägs till 88. Den påminner om att det kan finnas mycket kvar av den tid som är mig tilldelad. Samtidigt är jag smärtsamt medveten om att det inte är självklart att bli 88. Det hjälper mig att välja vad jag gör av min tid.


Att packa väska efter väska med värme som vi gjort tillsammans är något som jag gärna använder min tid till. Det är något som betyder mycket för mig själv och för andra. Det har en mening. På många plan.

Här sju stora kassar som åkte till mottagningscentralen i Kristinestad idag. Lite tommare i hyllorna och på golvet i lagret, men den tomheten brukar hålla bara någon vecka. Ny värme är alltid välkommen.

Nästa arbete är att inventera det som är kvar (babydräkter, mössor, babyfiltar) och sortera inkomna garngåvor så att de kan åka ut på uppdrag till er. Jag ska kolla upp vad det finns mest behov av, men jag tror att flera av oss kan rikta blicken mot sommaren med sommarmössor och nästa vintersäsong som jag gärna skulle inleda med fyllda lager så att ingen ska behöva vänta på ullvärmen.

Samtidigt går jag i ständiga funderingar på hur vi ska bygga detta uppdrag hållbart för framtiden. Nu när vi blir fler har tiden som går åt att hämta paket och ta emot leveranser ökat så mycket att jag måste fundera på nya rutiner. Det ska vara enkelt att vara med, klara tydliga instruktioner som passar i människors vardag. Din och min. Varje medverkande ska veta vad som gäller. På det sättet kan vi informera nya garnmorskor och växa hållbart. Så bara huvudet fått arbeta lite kanske det blir någon ny rutin.

Att spara på resurser och leva hållbart gäller till exempel restgarner, närproducerad mat och den tid jag har till förfogande. Jag vill förvalta allt väl.

Ännu fortsättter vi precis som hittills och jag ska vara tydlig om jag gör någon rutinändring. 

Dagens leverans
  • ½ väska sockor
  • ½ väska vantar
  • ½ väska mössor
  • ½ väska halsdukar
  • 1½ väska tröjor
  • 4 babylådor
  • 2 väskor filtar i olika storlekar
Dundertack för er insats!

10 kommentarer:

  1. Maria

    Det här med att organisera allt som du skriver är ju ett heltidsjobb - och det växer hela tiden. Jag har många gånger tänkt hur man kunde hjälpa just dig. Det är så lätt att säga att om man bodde närmare... "Att bygga detta uppdrag hållbart för framtiden" - du låter som en ansvarig VD. För mig är det ju en gåva att jag får sitta och sy och sedan lämna allting och börja något nytt som jag tycker om. Men du, du gör så pass mycke mera. Nya rutinerna - sådana som passar allars vardag och som alla kan följa - låter ju bra. Jag vet ingen annan som jobbar så hård som just på den här sektorn :) Jag är så överlycklig av den tiden jag har kunnat vara med.

    Seija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina du! Jo, VD var en ny titel men en väldigt minimal sådan. Jag har ett helt liv utanför det jag skriver på bloggen. Den är hårt profilerad. Då kan det verka som om jag sätter massor med tid på hjälparbete, medan det faktiskt håller sig till fritiden. Och för att det inte ska ta mer utrymme än vad jag har att ge så måste det planeras. Och jag gillar det. Bygga.
      Jag är så glad över att få göra detta. Nätverka och vara glad tillsammans med andra. Feelgood.

      Radera
  2. Grattis tusenfallt ♥♥♥.Tänk om jag ändå bodde närmare,då skulle det komma paket....men den krassa verklikheten är att jag har inte råd att skicka paket till dej. Frakten gör för stort"hål" i plånboken :) .....Jag sprider värme här på svenska sidan istället. Det behövs ju det med. Jag hämtar inspiration här hos dej ♥.
    God fortsättning på 2015.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Soili, ibland är världen lite och ibland är den stor. Finska postverket fick den briljanta ideen att höja postavgifterna nu i februari. Jag kontrar med att försöka få fler lokala grupper som inte skulle vara beroende av postens tjänster. Inspiration är tack och lov billigt.

      Radera
  3. Grattis Maria så här i efterskott. Jag har försökt gratulera dig tidigare, men jag hittade på en ny titel åt mig. Borde bara översätta den till svenska också. It-täystollo, för jag bara begriper mig inte på paddor eller vanliga datorer, vill bara att de -liksom bilen - ska fungera när jag behöver dem. Däremot behöver jag INTE veta hur de fungerar. Tycker jag alltså. Tiden kunde i stället användas till att sticka och virka. Har i alla fall postat ett paket med lappar i dag - nästa försändelse får du när jag luskat ut annan transport,
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära IT-täystollo ;) Jag tackar för gratulationerna. Och de regelbundna paketen.

      Radera
  4. Stort grattis lite i efterskott. Hoppas din födelsedag firades på precis det sätt du önskade.
    Fiffilura på hur du vill lägga upp det hela så ska vi nog följa dig på nya vägar. Inga problem.
    Må gott finaste Maria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blev tulpaner och mat i lugn och ro med gubben.

      Radera
  5. Grattis till Halvvägs! ;-) Tycker du spenderar ditt liv SÅ fint och med värmande goda prioriteringar <3 Men att se till att det funkar rent praktiskt och orkmässigt är urviktigt! Säg till hur du vill förändra, förbättra och utöka. Kanske med fler garnskötare!
    Kram från Carol i Borås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carol! Man kan säga att jag lärt mig planera och ha koll den hårda vägen. Det föds mycket vishet då man blivit överkörd av livet. Stora kramar till Borås.

      Radera