tisdag 17 februari 2015

Trasselvantar och en bok


Jag har fått en gåva från en som förstår. En som förstår att det här med maskor, värme och traditioner ligger mig varmt om hjärtat.

Boken Kirjokitaita (Flerfärgsvantar) är fjärde tryckningen från 1946, en tid då Finland byggdes upp igen efter kriget. Författaren är densamma Mary Olki som jag berättat om tidigare och redan 1942 kom första upplagan ut.


Denna vantmodell har historisk koppling till Rovaniemi men har i denna upplaga moderniserats lite. Kanske är det resåren kring handlederna som är moderna? Förutom huvudnystanet krävs nio små nystan av kontrastfärgerna när vanten stickas. Jag funderar på om folk automatiskt hade mer tålamod förr...? Eller fanns det kvinnor lik "någon mig väldigt närstående" som garanterat skulle trasslat ihop allt i viljan att bli snabbt färdig?


En annan vante ger mig större samhörighetskänsla. Det fanns riktiga restgarnsfantaster och tillvaratagare då också. Och inte undra på. Vintrarna var kalla och resurserna var små. Då kan man ta vara på snuttar. Kärleken till kalla barnahänder och en känsla för skönhet kan göra storverk.

Båda dessa vantmodeller är trasselvantar för mig. Den första väcker osäkerhet och otillräcklighet, medan den andra lockar till eget försök.

Vilken trasselvante skulle du göra?

Boken får ingå i min samling "skatter från förr". Den samlingen har jag för att påminna mig om att det är många som gått före oss. Många som likt oss har en önskan om att värma varandra.

Med starka rötter och förståelse över att jag bara är en del i kedjan får jag mål och mening med mitt hantverk. En arvtagare och förvaltare.

Synd bara att tålamod sällan går i arv på samma sätt...

4 kommentarer:

  1. Tålamod är en bristvara även här! Synd att det inte är något man kan införskaffa i affärer ;)

    SvaraRadera
  2. En sådan trasselvante i tillblivelse såg jag förra vintern. Damen som stickade den mindes hur varma de var i hennes barndom på 50-talet. Hennes vante var dock inte lika färggrann.
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte alla vantarna var fina men den med alla färggranna trådar skulle passa mig. Jag tycker du har gott tålamod faktiskt emedan jag själv förmodligen var frånvarande den dagen tålamodet delades ut.
    Men vilken tur att vi alla är olika.

    SvaraRadera
  4. Jag har haft gråa vantar med trasseltrådar i. Mina vantar hade inte riktigt så där mycket trådar, men tillräckligt för att vara varma :)

    SvaraRadera