lördag 14 februari 2015

Vändagshälsningar


Min privata vecka har gått i studiernas tecken. Jag är mitt i min examenstillfällesvecka då jag följs upp av mina bedömare som skuggar mej delar av dagen. Ännu några dagar nästa vecka och en examnenstillfällesdiskussion hålls på torsdag. Det ser lovande ut för att kunna få godkända papper för del 2 och 5 i min examen. Hela examen är i fem delar och första avsnittet har jag redan klarat.

Ni håller väl tummarna?

Då känns det skönt att få fira lite vändag idag. Vändag skriver jag för här i Finland heter Alla hjärtans dag 'ystävänpäivä' på finska som direkt översatt är 'vändag'. För mig är alla årets dagar fulla av hjärtan och vänner och det kan väl tänkas att jag släpper mig lite irriterad på kommersialiseringen av något naturligt och i mina ögon självklart. Men låt oss ändå fira lite extra idag.

Det här har mina vänner skickat denna vecka.


Mormorsrutor och lappar.Och ett handgjort vändagskort i garnanda. Ser ni tandpetarna som blivit stickor?


Vantar och sockor.


Rutfilt av en påse "skämsrutor" som legat undangömda i en garderob alltför länge. Skämsrutorna överräcktes försiktigt med lite skamsen blick, men jag tog glatt emot dom och visste att vi kunde göra något bra av dom. Tillsammans. Vi har en lappexpert bland oss.


Och en helt ny design på restgarnsfilt. Samma händer har stickat sockor i stora mängder och när snuttarna inte räcker till ett nytt par fick de bli en filt istället.


Och här något som jag väntat på. I smyg. En av oss som bor i Sverige, har med kliande händer kämpat ihop rutor i flera omgångar. Jag har satt undan alla Bibbis rutor i en egen ask, för jag såg att färgerna pratade med varandra och var kompisar. En hyllning till en ullallergiker som vägrar ge sig.

När lapparna blev tillräckligt många fick Siv i Vasa ta hand om dem. Det går att konstatera att jag fått ihop ett riktigt bra samarbete här.

Så tack alla vänner för att vi finns. Ni är många så jag länkar till listan med garnmorskor här. 
Passa gärna på att läsa Annicas hälsning i kommentarerna om du missat den.

Om du dagen till ära kan konstatera att du gärna är med i denna vänskap och inte finns med på listan så ta kontakt. Vi vill ha dej med.

Du är värdefull.


4 kommentarer:

  1. Hej.

    Det låter ju, att alla blommarna ska få blomma och här ser man i verkligheten vad detta kan betyda: så fina och varcka alla, vantar, sockor, mormors rutor...

    Seija

    SvaraRadera
  2. Men dra på trissor. Blev det en hel filt? Kors i hela friden jag är alldeles häpen. Fin blev den också.
    Tänk att du lyckats hålla det hemligt. Och på något underligt sätt så visste du att jag behövde väldigt mycket extra positiv energi till mig just nu.
    Jag är nyopererad så jag kan inte skutta som jag brukar men jag lovar dig att hela jag skuttar av glädje inuti.
    Tack Maria.
    Allt som du visat upp idag var jättefint. Och nog ska vi väl försöka ha hjärtat med i allt vi gör varje dag. Så mycket det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har på sätt och vis uppmuntrat dig själv nu då? Med hopp om god återhämtning. Hoppas du kan skutta ordentligt med tårna i alla fall. Eller öronen. Kram på dej!

      Radera
  3. Jag glömde tacka Siv för att hon gjort ett sådant jättefint jobb med alla dessa små rutor.
    Heja dig!

    SvaraRadera