lördag 7 mars 2015

Kors i taket


Damerna i Korsbäck, Korsnäs, söder om Korsholm har satt stickorna i kors. Många gånger.

Vår egen leverantör, Knappmakarmaken, har ibland äran att svänga in till Korsbäck på sin väg till arbetet. Det är stora väskor som byter plats med varann. För damerna i Korsäbck är många. Och flitiga. Och glada.

Nu har dom stickat tröjor. Men besked.



Jag fick ett samtal samtidigt som de nya garnerna just hade anlänt. Vad ska de fortsätta att sticka nu? var frågan. Sorlet i bakgrunden när garnen delades upp mellan damerna var som sång. Gospel kanske?



Jag vågar ge dom fria händer. Dom känner målgruppen, vet hur man sätter stickorna i kors och levererar guld.



Tröjorna åker till barnen redan nästa vecka om allt går bra. Annica med handledare har några barn utan tröja ännu och de som inte delas ut denna säsong sparas till hösten.

Hur många det var?

Räkna själv!

Så blir jag salig igen. Tänk att få samarbeta med dessa damer, som med all talang, erfarenhet och skicklighet de samlat på sig under åren gör sitt allt för att värma "di små". Glädjen, mumlet och ivern som jag tjuvlyssnade till.

Och i samma veva tänker jag på några av oss som fortfarande odlar talang, samlar erfarenhet och skicklighet och vill bidra med det vi kan idag. Varenda lapp och socka är lika värdefull som dessa tröjor. Det är inte mängden och storleken på projekten som gör det.

Det är hjärtat. Och såna har vi massor av i vårt gäng!


7 kommentarer:

  1. Det är ju fantastiskt! Jag räknade till 22 tröjor!
    Margareta

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag aldrig i hela livet har sett så många fina tröjor på en och samma gång. Vilka kvinnor! Vilka händer! Vilken kunskap! De har verkligen odlat kulturarvet.
    Och glada härliga tröjor. Du måste hoppa jämfota av glädje när du öppnar dina paket Maria.

    SvaraRadera
  3. Jag hade ju blivit varnad så jag hade snott in hakan i ett paket fetvadd. Bordet var madrasserat med en väl stoppad sittdyna.
    Och tur var väl det för nog tappade jag hakan allt.

    SvaraRadera
  4. WOW .... vilka kvinnokrafter!!!
    Har den äran att bo granne med en sådan ... brukar bära in garn till henne!
    Som blir sockor/plagg åt dina små människor!
    TUMMEN UPP!!

    SvaraRadera
  5. Enormt!! Så vackra tröjor i alla dessa färger. Man blir glad rätt igenom!
    Carol

    SvaraRadera