söndag 22 mars 2015

Smida sommarmössor


Trafiken till bloggen är stor i dagarna och jag har med tiden lärt mig att smida medan järnet är varmt. Därför lägger jag nu tre härvor handfärgat garn som jag färgat själv i potten för en utlottning med motprestation. Precis som vi har gjort förr här på bloggen.( 3 x 100 g 75% ull, 25% polyamid, tre olika grovlekar på härvorna: tunnast, tunnare, tunt)

Utamaningen denna gång är sommarmössor för de boende på Mottagningscentralen i Kristinestad. För två år sedan samlade vi ihop 124 mössor av lättare sort med en bok i potten. Mössorna gick åt i ett nafs så jag tänker mig att vi nog klarar minst lika många igen.

När jag tittar ut genom fönstret yr snöflingorna omkring på gården, men när jag tittar i kalendern tycker jag vi sätter april månad som mösstillverkningstid.

  • En mössa är en vinstchans. Två mössor är två vinstchanser osv. Garntekniken valfri. Sticka, virka, kroka.
  • Dragning av vinnarna (tre härvor, tre vinnare (?)) blir det lördagen den 2.5.2015
  • Utlysning av vinnarna på bloggen senast söndag 3.5.2015
  • Mössorna får vara i alla storlekar, bebis till herr. Många är barn mellan 0-6 år.
  • Var inte rädd för att använda färger. 
  • Skicka mössor med eget namn och adress till
    • Maria Blomberg
    • Solfvägen 101
    • FIN-65450 SOLF


Här har jag virkat ett band i "virkad resår" tills det räcker runt huvudet. Åtta maskor och nedtag i bakre maskbågen varje maska. När lagom längd uppnåtts virkas ändorna ihop och mössan byggs uppåt tills, i detta fall, nystanet tog slut. 50 g mjukt garn i bomull/akryl.


Ett glansigt och stadigt garn fick bli mer som en hätta.


Den här virkade jag från toppen och neråt. Avslutade med kräftmaskor.


Ännu en variant på  toppen neråt.


Kanske du har något överblivet nystan bomulls eller syntetgarn som gärna vill vara med och göra sommaren gladare.

Jag fotograferar alla mössor  och publicerar här på bloggen. 

Nu smider vi!

4 kommentarer:

  1. Hej hopp, just den här tävlingen står jag över men skickar nog mössor ändå. Jag tycker att det otroligt vackra garnet som är vinst ska gå till någon som inte "lider" av att sticka i ull. Det ska vara en glädje och en njutning att hantverka i så vackert garn.
    Vilka toppenvinster. Hoppas att det är kanonmånga som nappar och skickar in mössor så du står upp till knäna i dem. Yiiiiiihaaaaaaa!
    Heja alla er tjejer. Igång med stickorna *peppar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att dina händer vill att du avstår. Men dina mössor i okliat garn är så värdefulla, så de är hjärtligt välkomna.

      Radera
  2. Härliga härvor. Dom kan jag inte motstå, har några virkade barnhättor efter eget påhittat mönster som inte har rest iväg till någon insamling. Dom får komma till SOLF istället.
    Kram Soili från Solna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina egenpåhittade mössor/hättor är så fina, särskilt den med Afrikanska blomman i toppen. Jag får hålla en liten tumme för att du vinner nu då :)

      Radera